Kursbeskrivning
För dig som vill arbeta mer datadrivet
Growth marketing är ett datadrivet och kundfokuserat förhållningssätt till marknadsföring som ligger bakom den snabba tillväxten hos varumärken som Slack, Spotify, AirBnB, Dropbox och Uber. På denna heldagskurs ger vi dig aktuella kunskaper om de strategier och arbetssätt som definierar framgångsrik growth marketing i dag – och visar hur ett growth-mindset kan leda till dramatisk tillväxt även för ditt varumärke.
Det här lär du dig på kursen:
- De viktigaste grundbultarna i en growth-fokuserad och datadriven marknadsstrategi
- Vilka data du behöver ha på plats för att utnyttja potentialen i growth marketing
- Vilka plattformar, verktyg och system en framgångsrik growth marketer jobbar med
- Hur du mäter och analyserar dina marknadsaktiviteter
- Varför vissa företag lyckas med growth marketing – och vissa andra misslyckas
- Hur du skapar en kundfokuserad helhet av dina marknadsaktiviteter inom exempelvis sociala medier, e-postmarknadsföring, SEO, SEM, display och influencersamarbeten
Kommande kursstarter
Målgrupp
Kursen är perfekt för dig som arbetar med marknadsföring, kommunikation eller digital affärsutveckling och som vill påbörja din egen resa mot att bli en fullfjädrad growth marketer genom att använda mer data, kundfokus och kreativitet i din digitala marknadsföring.
Kursprogrammet
09.00-10.45 – Kom igång med ett datadrivet mindset
- Därför arbetar fler och fler datadrivet. Den tekniska utvecklingen och lyckosamma case
- Förstå kundens köpresa och lär dig studera målgruppens beteenden
- Behovet av data för att kunna arbeta med målgruppssegmentering
- Vad kan vi spåra? Så kartlägger du hur kunden rör sig i både det digitala och i det fysiska
10.45-11.00 – Förmiddagspaus
11.00-12.00 – Workshop: Sätt upp mål och delmål för att lyckas
- Lär dig att sätta relevanta mål och delmål för att lyckas med datadriven marknadsföring och för att kunna arbeta sekventiellt.Här får du jobba hands-on med de utmaningar du och din organisation har framför er.
12.00-13.00 – Lunch
13.00-14.30 – Gör din organisation datadriven – och undvik misstagen
- Fallgroparna – all digital marknadsföring är inte datadriven
- Så kommer du igång med arbetet och så undviker du investeringar i system du inte använder
- Lagar och regler kring insamling och användning av data
- Checklista! Vad du behöver ha på plats beslutsmässigt, organisationsmässigt och tekniskt för att kunna arbeta datadrivet
14.30-14.45 – Eftermiddagspaus
14.45-16.00 – Growth hacks – så använder du datan för att öka tillväxten
- Growth hacksen som tillsammans gör din datadrivna marknadsföring framgångsrik
- Så maximerar du din aktivitet kanal för kanal: Från Facebook och Google-data till e-post, affiliates och influencersamarbeten
Kursledare
Sara Öhman
Sara är frilansande konsult och en av Sveriges främsta experter inom datadriven marknadsföring och sociala medier, med fokus på att driva och konvertera trafik.
Hon är dessutom en mycket uppskattad Webbdagarna-talare och har många års erfarenhet av att leda kurser och workshops över hela landet.
Intresseanmälan
Webbdagarna Academy Tillsammans med landets främsta digitala experter arrangerar Webbdagarna Academy nyskapande, djupgående och lärorika heldagskurser inom digital marknadsföring och digitala affärer, både på distans och på plats i Stockholm. • Tusentals utbildade deltagare hittills – 99,3% är mycket nöjda• ...