Företagen inte redo för GDPR – rusar efter utbildning

GDPR står inför dörren och företagen gör nu sista rycket för att slippa de enorma böter som väntar den som är illa förberedd. Överraskande nog är många företag fortfarande inte redo, endast 22 % av svenska företag tycker sig sitta säkert inför övergången den 25:e maj.  

GDPR står inför dörren och företagen gör nu sista rycket för att slippa de enorma böter som väntar den som är illa förberedd. Överraskande nog är många företag fortfarande inte redo, endast 22 % av svenska företag tycker sig sitta säkert inför övergången den 25:e maj.

 

Under de senaste veckorna har din inkorg säkert bombarderats med otaliga mejl från företag som på ett eller annat sätt samlat in din personliga data. I och med att den nya EU-lagen: GDPR (General Data Protection Regulation) träder i kraft den 25:e maj 2018 skyndar sig nu företagen för att göra sig redo och undvika rättsliga repressalier.

 

Markant ökning av intresset för GDPR-utbildning

På utbildning.se har vi sett en markant ökning av anmälningar till GDPR-utbildningar med start i juli förra året, med en pik vid årsskiftet 2018. Framförallt nu de sista veckorna i maj har anmälningarna tagit fart igen, många företag rusar för att förbereda sig inför den kommande lagändringen. Enligt vår prognos kommer antalet anmälningar att nå sin topp nu under maj för att därefter avta succesivt. Många företag kommer även i framtiden att behöva utbilda sig inom GDPR. För trots att företagen nu verkligen anstränger sig för att se till att de är förenliga med de nya kraven, är det många som fortfarande inte kommer att leva upp till de nya hårdare reglerna.

 

Flera stora undersökningar har nämligen visat på att majoriteten av företagen inte kommer vara redo tills den 25:e maj. Enligt en undersökning som Novus, på uppdrag av Inrego, har genomfört bland svenska företag och organisationer förutspår endast 22 % av de tillfrågade att de kommer vara helt förberedda när GDPR träder i kraft. För småföretagen är siffrorna ännu lägre. Endast 13 % av småföretagen har vidtagit konkreta åtgärder för att möta kraven i GDPR, enligt en undersökning som Visma utfört. Än värre är att knappt hälften av alla småföretagare har satt sig in i vad de nya reglerna innebär för deras verksamhet.

GDPR kan bli en dyr verksamhet för företagen

Snittet för svenska medelstora företag att anpassa sig till den nya lagen väntas ligga på cirka 140 000 kr. Lagen innebär en saftig kostnad för många företagare, men en droppe i havet mot de böter som väntar de företag som inte underställer sig den nya lagen. Tjugo miljoner euro eller fyra procent av företagets globala omsättning, det belopp som blir högst, kan bli de rättsliga påföljderna. Med en omsättning i miljardbelopp blir den siffran snabbt rungande hög.

 

Är ni verkligen GDPR-redo? Har ni genomfört alla de förändringar ni borde? För en mer detaljerad beskrivning om vad GDPR innebär kan ni läsa mer här. Och för er som är ute i sista minuten, det behöver inte vara försent – boka in er på en GDPR-utbildning snarast och undvik förödande böter!


Annonser

Du kanske också är intresserad av: