Gör vår undersökning om kompetensutveckling för chansen att vinna en helt gratis utbildning!

Sök utbildning

LEDNING AV VÄRDESKAPANDE VID FÖRETAGSKÖP

2009-05-13 Handelshögskolan i Stockholm

Fusioner och förvärv omsätter årligen mångmiljardbelopp. Samtidigt misslyckas många samgåenden med att nå ökat värde. Hur kan ledningen realisera synergier vid företagsköp?

I en ny skrift i serien Forskning i Fickformat presenteras aktuell forskning om ledning av synergirealisering vid fusioner och förvärv. Ekonomie doktor Svante Schriber utgår från en analys av förvärv i medicinteknik- och bageribranschen. Han hävdar att omgivningens betydelse och de dynamiska aspekterna underskattas i forskning om företagssamgåenden.

- Integrationen efter samgåenden framställs ofta som rätlinjig och med statiska förutsättningar. Det riskerar att tona ned att värdeskapandet avgörs av ett flertal processer både inom och utanför fusionen, säger Svante Schriber.

Schribers forskning visar att ledningen utöver interna organisatoriska svårigheter, såsom kulturella skillnader, behöver bemästra externa utmaningar. Exempel är kunder, konkurrenter och även myndigheter som förändrar konkurrenslandskapet runt fusionen. Han drar slutsatsen att realisering består av situationsspecifika och dynamiska processer för att nå ökad konkurrenskraft. Studiens resultat är relevanta att beakta vid såväl integration efter förvärv som värdering av förvärvskandidater.

Svante Schriber är ekonomie doktor och verksam som forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Han intresserar sig för och föreläser om förvärvsstrategier och synergier vid fusioner och förvärv.

Skriften finns att beställa via efi.publications@hhs.se.

För mer information, vänligen kontakta:
Svante Schriber
E-post: Svante.schriber@hhs.se
Tel: 08-736 9468


Forskning i Fickformat är en vetenskaplig skriftserie i samarbete mellan EFI vid Handelshögskolan i Stockholm och Öhrlings PricewaterhouseCoopers. Syftet med skriftserien är att sprida aktuell forskning om ekonomi och samhälle. Författarna är huvudsakligen nydisputerade forskare verksamma vid Handelshögskolan i Stockholm. Alla skrifter i serien går att beställa via efi.publications@hhs.se. För mer information om serien, vänligen kontakta Ilinca Benson: 0709-669453, ilinca.benson@hhs.se.

Handelshögskolan i Stockholm (the Stockholm School of Economics, SSE) är den mest framstående handelshögskolan i norra Europa. Sedan grundandet 1909 har Handelshögskolan förädlat talanger för ledande befattningar inom näringslivet och den offentliga sektorn. Handelshögskolan har en stark internationell position och erbjuder ett antal utbildningsprogram, som återkommande rankas bland topp tio i Europa. Handelshögskolan samarbetar med multinationella organisationer och ledande lärosäten världen över, vilket skapar en global lärandemiljö och möjligheten för våra studenter att delta i utbytesprogram vid något av de många partneruniversiteten. Handelshögskolan bedriver världsledande forskning inom områden som nationalekonomi, finansiell ekonomi, företagsekonomi och marknadsföring. Handelshögskolan är certifierad av EQUIS (European Quality Improvement System), som garanterar att undervisning såväl som forskning håller högsta internationella klass och är också Sveriges representant i CEMS (The Global Alliance in Management Education).

Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Håll dig uppdaterad
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få utbildningsförslag, inspiration och aktuell information – direkt till din inkorg. 📨