Blir du ibland tokig på dina kollegor? Då är du inte ensam! Det är helt enkelt bara att inse, du kommer aldrig att komma perfekt överens med samtliga personlighetstyper som ryms på ett kontor. Men om du lär dig att identifiera dessa arketyper och hur du bäst bemöter dem, blir de lättare att acceptera. Du kan byta jobb, men dessa 11 kontorspersonligheter kommer du sannolikt aldrig undan.
Förslag på utbildningar
1. Den frågvise
– Hur gör jag det här nu igen?
– I vilket konferensrum är mötet?
– Vad är klockan?
Det ständiga flödet av frågor som personen hade kunnat besvara själv blir snabbt ineffektivt och, tyvärr, irriterande. Kanske är personen bara sällskapssjuk och använder frågorna som ett slags samtal, men dessvärre upplevs det som att hen inte respekterar din tid eller ens försöker ta till sig dina svar.
Så bemöter du den: Be personen anteckna! Hen kan ju inte riktigt spara en anteckning om vad klockan är, men om du ber att hen skriver ner det där längre svaret en gång minimerar du risken att få samma fråga igen. I sådant fall kan du ju också referera till anteckningarna.
2. Den som frågar för lite
Lika frustrerande som med den som frågar för mycket är det med en som frågar för lite, och därmed gör misstag som hade kunnat undvikas. Balansen mellan dessa egenskaper är svår och en person som frågar för lite kan vara farlig om man inte är uppmärksam. Mycket kan gå snett utan att det märks och således innebära mer huvudbry för dig i slutändan.
Så bemöter du den: Var ett gott föredöme, uppmuntra till frågor. Fråga mycket själv och visa att det inte är något fel i att fråga så länge man tar till sig svaren.
3. Besserwissern
Tyvärr är denna kontorspersonlighet svår att undgå. Den som alltid har något att säga och som aldrig ger dig rätt.
Så bemöter du den: Kom överens om att ni inte är överens. Att ge sig in i debatt med en besserwisser leder tyvärr oftast ingenstans. Med det sagt bör du inte heller lägga dig platt om du inte håller med, men du kan behöva ta initiativet att avsluta en diskussion med att ni helt enkelt får förbli oense, och att det är okej.
4. Den som pratar ner andra
Det är lätt att peka på vad andra har gjort fel, det är svårare att visa att man själv är bättre. En person som ständigt skjuter ner andras idéer eller som klankar ner på tidigare anställdas jobb är inte helt ovanlig att stöta på i kontorslandskapet.
Så bemöter du den: Fokusera framåt. Föregå med gott exempel och kom med förslag för hur ni kan gå vidare snarare än att älta gamla problem eller dåliga idéer. Förhoppningsvis färgar detta av sig och personen slutar tjata om det förflutna.
5. Skvallerbyttan
Från början kan personen lätt uppfattas som spännande och rolig, du får ju höra massor med smaskig information om folk på jobbet. Däremot slutar det tyvärr vara spännande och roligt den dag du märker att du avbryter hens skvaller om dig när ni möts vid kaffekokaren.
Så bemöter du den: Delta inte. Om skvallerbyttan bara möts av en vägg när hen spyr ur sig senaste ryktet om kollegan blir det svårt för hen att fortsätta. På så sätt minskar förhoppningsvis skvaller-kulturen och du själv riskerar inte att stämplas som skvallerbytta.
6. Pessimisten
Klart att man inte kan vara solig och positiv konstant. Men den som ständigt klagar på vädret, jobbiga kunder eller hög arbetsbelastning bidrar till en otrevlig arbetsmiljö och är ingen man är sugen på att sitta med på lunchen.
Så bemöter du den: Var motsatsen. Negativ energi sprider sig lätt, men som tur är gäller detsamma med positivet. På samma sätt som pessimisten alltid är snabb med att påpeka att något är dåligt kan du försöka se till den ljusa sidan. Förhoppningsvis tar positiviteten över kontoret!
7. Tävlingsmänniskan
Den här personen är din bästa vän när hen behöver din hjälp, och din värsta fiende när ni spelar på samma nivå. Du som bara skulle hjälpa chefen med att ställa fram stolar till ett event märker hur din tävlingsinriktade kollega börjar småjogga förbi dig med tre stolar åt gången.
Så bemöter du den: Låt dem hållas. Så länge du inte också triggas av tävling och vill ge dig in i spelet kan hen gott få tävla för sig själv. Om du verkligen tycker att det är jobbigt kan du försöka att se till att ni aldrig arbetar med exakt samma uppgifter samtidigt.
8. Ögontjänaren
Personen som alltid får dig att känna dig lat och dålig på jobbet. Hen sitter alltid där när du kommer på morgonen, är alltid där när du går och skulle aldrig ta en rast. Såvida det inte är du som totalt struntar i dina timmar är det sannolikt så att denna person helt enkelt jobbar för mycket. Balansen mellan jobb och fritid är viktig, inte bara för ens eget välmående utan även för ens arbetsprestation.
Så bemöter du den: Återigen, låt hen hållas. Vila i att du och även din chef går på kvalitet, inte kvantitet. Kanske skulle den här personlighetstypen behöva läsa artikeln ”Så får du tiden att räcka till” och effektivisera sin (schemalagda) arbetsdag.
9. Härskaren
Trots att era rollbeskrivningar är identiska tycks denna person anse att hen är över dig. Det kan vara med väldig subtila medel den här personen får dig att känna dig underlägsen eller sämre, men aj så stora proportioner det kan få gällande trivsel på jobbet.
Så bemöter du den: Läs vår artikel om hur du bäst bemöter härskartekniker!
10. Den stökige
Det finns en på varje kontor. Skrivbordet är fullt av tomma kaffekoppar, post-its och med ett lager damm som topping. Inte sällan har personen även en oerhörd talang i att samla på sig plastpåsar med varierande innehåll under skrivbordet. Allt från skor, paraplyer och odiskade matlådor har sin plats i det organiserade kaoset.
Så bemöter du den: Hur jobbigt är det för dig? Om du verkligen stör dig på detta är det inte orimligt att säga något. Var däremot försiktig i hur du formulerar dig, det kanske räcker med ett lättsamt skämt om stöket? Annars kan det räcka att föregå med gott exempel och helt enkelt undvika att titta dit.
11. Den som skryter om sina gamla prestationer
Okej, vi fattar. Du var en hjälte på ditt förra jobb. Du uppfann hjulet, elden och du var också den som hittade sambanden mellan tid och rum. Grattis! Handling väger dock tyngre än ord, och så länge personen inte gjort revolutionerande underverk på nuvarande arbetsplatsen kan skryt från tidigare jobb upplevas förmätet.
Så bemöter du den: Le och nicka medan du tänker på annat. Vissa personer måste bara få yttra vissa saker högt, ofta väntar de sig som tur är inte heller någon återkoppling. Därför kan du nyttja dessa tillfällen till att exempelvis fundera över vad du ska laga för middag ikväll, utan att det ens uppfattas ohyfsat.