Sök utbildning

10 tips på hur du förbereder dig inför arbetsintervjun!

Vi har sammanställt 10 tips för att säkerställa att du gör ett bra första intryck vid anställningsintervjun – och tar ett steg närmare ditt drömjobb. 

 förbered dig inför arbetsintervju

Att gå på en arbetsintervju för ditt drömjobb kan vara nervöst och spännande på samma gång. Du har bara en chans att göra ett bra första intryck och under en anställningsintervju kan det vara mycket på spel. 

Vi har sammanställt tio tips för att säkerställa att du gör ett bra första intryck och tar ett steg närmare ditt drömjobb. Att tala inför andra kan vara en utmanande och nervöst. Men med rätt förberedelser och några bra tips på vägen kan du komma långt. Vill du vässa din kompetens ännu mer kan du hitta kurser i presentationsteknik eller retorik.

1. Ett fast handslag

När du möter din potentiella arbetsgivare för första gången bör du se till att ge honom eller henne ett fast (och torrt) handslag. Troligtvis kommer de övriga anställda att ta det första steget när det gäller att hälsa och småprata, men var inte rädd för att själv ta det första steget. Om du är nervös inför din arbetsintervju och din hand blir fuktig kan du lösa det genom att se till att ha en servett i fickan.

2. Undvik utfyllnadsord som ”eh”

En arbetsintervju börjar ofta med klassiska frågor om dina tidigare anställningar och erfarenheter. Dessa frågor är troligtvis enkla att svara på, men när intervjun trappas upp och fokus flyttas till svårare frågor är det viktigt att vara väl förberedd.

Genom att undvika utfyllnadsord som ”eh” kan du signalera självförtroende. Låt inte din nervositet skina igenom i dina svar, det kan vara negativt och tyda på att det du säger inte är helt uppriktigt. Om du behöver köpa några extra sekunder kan du välja att säga ”det var en bra fråga” för att sedan svara.

3. Bra hållning

Att ha en bra hållning är ett tecken på gott självförtroende. Om du har dålig hållning kan du förmedla att du inte tar ert samtal på allvar eller att du är en slarvig person. Se till att sitta rak i ryggen under intervjun, men undvik att verka för stel. Använd gärna ditt kroppsspråk för att förstärka det du säger, men kom ihåg att vara genuin och naturlig. Om du inte använder ett expressivt kroppsspråk till vardags och du inte känner dig bekväm med det är det bäst att låta bli.

4. Kom i tid

Punktlighet är ett måste när du ska på en anställningsintervju. Om du inte kommer i tid kommer det att sända en negativ signal till din potentiella arbetsgivare. Om arbetsgivaren inte kan förutsätta att du dyker upp i tid till din arbetsintervju, varför skulle hen då förutsätta att du kommer i tid till arbetet och följer tidsangivelser? Om du fastnar i trafiken eller av andra orsaker blir försenad är det en bra idé att ringa så fort som möjligt och beklaga förseningen.

Om du är osäker på var intervjun ska hållas kan du åka dit någon dag innan för att slippa leta upp adressen på intervjudagen. Är du en tidspessimist? Att komma en halvtimme för tidigt kan vara stressande för arbetsgivaren och signalera att du inte riktigt kan planera din tid. Om du är väldigt tidig kan du ta en promenad, men gå inte för långt. En tumregel är att vara ungefär 10 minuter tidig till en anställningsintervju.

5. Klä dig för jobbet

Förhoppningsvis kommer inte ditt utseende vara grunden för om du slutligen får arbetet eller ej, men de kläder du väljer att ha på dig på intervjudagen kommer att påverka första intrycket. Studera arbetsplatsens dresscode i förväg så du inte dyker upp i t-shirt när de övriga anställda har på sig kostym och putsade skor.

Är du osäker på vilken dresscode som gäller för arbetet kan du ringa receptionen eller den person på arbetsplatsen du haft kontakt med och fråga.

6. Ta bara med dig det viktigaste till arbetsintervjun

Har du köpt en kopp kaffe på väg till arbetsintervjun? Se till att kasta papperskoppen i god tid innan mötet. Om du tar med dig din mobiltelefon bör du se till att ljud- och vibrationssignalen är avstängd. För att vara säker på att inte störas under intervjun kan du med fördel stänga av den.

7. Var vänlig mot alla på arbetsplatsen

Det kan vara så att receptionisten inte har den ledande rollen på företaget, men det betyder inte att hans eller hennes intryck av dig inte spelar någon roll. Tvärtom, det är inte ovanligt att din potentiella arbetsgivare frågar de andra anställda vad de fick för intryck av dig och vad de har att säga vägs troligen in i det slutliga beslutet. Hälsa på alla du möter och hur nervös du än är bör du se till att le.

8. Var organiserad

Om du har blivit ombedd att ta med dig något material, exempelvis rekommendationer eller betyg, se till att ha dessa nära till hands i väskan. Om du måste rota igenom väskan för att hitta dokumenten bland mat, godispapper och gamla kvitton kan du framstå som oorganiserad. För att det första intrycket ska bli så bra som möjligt bör du visa att du är noggrann och har dina papper i ordning. Knöla inte ner dem utan köp en mapp eller plastficka och undvik att bära med dig dina papper i en plastpåse. Har du ingen väska eller portfölj att ta med? En papperspåse utan tryck är alltid bättre än en påse från en matbutik.

9. Hitta gemensamma intressen

Ett utmärkt sätt att skapa en god relation med arbetsgivaren är att hitta ett gemensamt intresse. Om du exempelvis ser ett tennisracket i hörnet och du själv tycker om att spela kan du fråga om det. Om du ser en bok du läst kan du påtala detta. Att småprata innan intervjun börjat kan lätta upp stämningen och göra dig lite mindre nervös.

10. Kom ihåg att säga tack

Att vara artig ger alltid ett gott intryck. Kom ihåg att tacka din arbetsgivare för tiden som är avsatt för intervjun.

En arbetsintervju kan vara stressande och kanske glömmer du att säga tack. Om det händer är det bra att ringa eller mejla till din potentiella arbetsgivare och tacka för ett trevligt möte. Många tycker att ett mejl eller samtal efter intervjun ger ett seriöst intryck och visar att du är intresserad av jobbet, så även om du sagt tack efter intervjun är det aldrig fel att skriva ett mejl eller ringa ett kort samtal.

Alla kurser i presentationsteknik och retorik


Annonser