Är du en av dem som har ditt CV på en dammig floppy disk i en gammal skrivbordslåda tillsammans med andra reliker från 90-talet som bara längtar efter en skjuts till återvinningen?
Ok, där ligger den förvisso bra till om du gör en utskrift av den och börjar skicka den med snigelpost till potentiella arbetsgivare. Tyvärr är det med största sannolikhet inte nyckeln till framgång, men lugn, här är våra bästa tips på hur du bygger ditt personliga varumärke och ser till att bli hittad av alla potentiella arbetsgivare. Idag är det många arbetsgivare som hittar ny arbetskraft via sociala medier. Men för att du ska lyckas krävs att du har koll på ditt personliga varumärke. Ett starkt personligt varumärke är vad som gör dig unik och handlar om självkännedom, driv och mål.
1. Se till att du är riktigt bra på något
För att bli riktigt bra på något så måste du nischa dig inom ett område som du redan idag har talang och känner passion för. Glöm det där med att förbättra dina svaga sidor, det kommer bara göra dig till en medelmåtta i landet lagom mellanmjölk. Nej, överlåt det till någon annan och bli bäst på din specialitet. Jobba med taggar på Twitter och använd Google Alerts för att absorbera allt inom din nisch.
2. Var sann mot dig själv
Är du verkligen sann mot dig själv? Brinner du för det du gör? Eller ger blotta tanken på ytterligare ett bokslut, vägbygge eller medarbetarsamtal dig kväljningar? Då kanske det är dags att byta bort kneget och bli yogalärare, massageterapeut eller fotvårdsspecialist. Är du sann mot dig själv och följer din passion så kommer det synas. Namaste.
3. Vad har du för bäst-före-datum?
Har du passerat bäst före-datumet? Börjar du tröttna på jobbet? Känner du att du inte får utlopp för din kompetens? Då påverkas väldigt snabbt ditt professionella rykte och samtidigt ditt personliga varumärke. Allt hänger ihop och du tappar trovärdighet. Ingen vill ha förra årets modell, så se till att du alltid är den senaste uppdateringen av dig själv. Här finns 8000 uppdateringsmöjligheter.
4. Hur vill du att andra ska uppfatta dig?
Tänk på dig själv som en produkt, eller varför inte ett gott vin. Är du torr, sträv och komplex eller söt, rund och fräsch? Börja reflektera över dig själv och vad som är din USP och sätt sedan upp mål för hur ditt personliga varumärke ska uppfattas.
5. Vem är du i andras ögon?
Stämmer din bild överens med hur andra ser på dig? Fråga vänner och familj om hur de skulle beskriva dig som person. Har de samma bild av dig som du har av ditt personliga varumärke? Inte? Gå tillbaka till punkt nummer 2.
6. Be your brand – alltid
Ta alla tillfällen du kan. I varje möte, mail och telefonsamtal har du chansen att imponera och överraska, men också risken att rasera ditt rykte. Men vad du än gör, spola det mediokra och se till att de kommer ihåg dig!
7. Sociala medier är din bästa vän
Syns du inte så finns du inte. Var aktiv på Facebook, Twitter, Linkedln, bloggar och Instagram. Välj en eller flera kanaler, det viktigaste är att du gör det, och gör det bra! Det finns massor med utbildningar till din hjälp. Och glöm inte att det är lika viktigt vilka du följer och interagerar med som vad du lägger upp.
8. Plötsligt så händer det
Arbeta intensivt med ditt personliga varumärke, men var uthållig. Ett personligt varumärke är ingenting som byggs upp på en dag, så se till att jobba på det kontinuerligt. Däremot är det bra att arbeta intensivt med ditt varumärke för att ge det en skjuts framåt i rätt riktning. I alla beslut du tar bör du ha ditt personliga varumärke i åtanke. Tänk på att det är en färskvara som ständigt behöver vårdas.