Intervju med Cissi Elwin – vd och chefredaktör på Chef
Utbildningsbranschen befinner sig i snabb förändring – traditionella klassrumsutbildningar kompletteras med eller ersätts allt mer av onlineutbildningar. Tidningen Chef var bland de första medieföretagen i Sverige att erbjuda sina kunder digital kompetensutveckling. Vi bad Cissi Elwin, chefredaktör och vd, dela med sig av sina tankar om framtiden.
Digitalt lärande för vuxna i arbetslivet är en av världens snabbast växande marknader. Helt logiskt, anser Cissi Elwin, då allt fler upptäcker fördelarna med onlineutbildningar: Det är flexibelt, snabbt och interaktivt. Du kan skräddarsy ditt eget utbildningsprogram och kompetensutveckla dig helt på dina egna villkor – när, hur och var du vill, säger Cissi.
På utbildning.se märks den här utveckligen tydligt genom ett ökat utbud av onlineutbildningar på siten. Under 2018 ökade onlineutbildningarna med 43 %.
Vi har sett en stor ökning av e-learning på utbildning.se vilket är jättekul! Vi välkomnar verkligen fler onlineut - bildningar inom olika segment på siten, så att vi kan erbjuda ett brett utbud i flera olika leveransformer, säger Madeleine Lindahl, Business Unit & Communications Manager på utbildning.se.
Chef erbjuder webbkurser inom områden som GDPR, konflikthantering, personlig effektivitet, lönesättning, hållbarhet, förändringsarbete och stresshantering. Kurserna är skräddarsydda specifikt för chefer och ledare och anpassade efter deras vardag.
Många chefer är tidspressade och kan behöva stöd i att träna på utmanande situationer. Webbkurser är ett utmärkt alternativ för de som av olika skäl inte kan eller vill gå på mer traditionella ledarskapsutbildningar eller seminarier, säger Cissi Elwin.
Många som tänker på ”e-learning” ser kanske dammiga, omoderna multimediaproduktioner framför sig. Men utvecklingen går snabbt framåt, menar Cissi. Utvecklingen går mot ständigt lärande. Många aktörer satsar på små tuggor i form av ’mikrolärande’ och snabba, interaktiva övningar. Man ska också komma ihåg att tekniken inom digitalt lärande har utvecklats i takt med all övrig teknikutveckling, säger hon.
Chef ser hela tiden över hur de kan bredda och förbättra sin utbildningsverksamhet, för att ännu bättre möta chefers olika behov. Vår plattform ger oss precis den flexibilitet som krävs för att kunna uppfylla det vi lovar våra kunder – det vill säga att erbjuda ständig kompetensutveckling och att ta Sveriges chefer vidare, säger Cissi Elwin.
Chef erbjuder, förutom Sveriges största ledarskapstidning på papper och webb, utbildningar och kompetens- utveckling i olika format. Chef producerar halv- och heldagsseminarier, sammanfattningar av aktuell ledarskapslitteratur (Chefboken) och ett flertal digitala tjänster. Totalt når Chef cirka 300 000 av Sveriges chefer varje månad i sina kanaler. Förra året lanserade Chef en satsning på webbkurser. Webbkurserna har skapats på en egenbyggd plattform, i nära samarbete med experter inom pedagogik och de ämnesområden som Chef har identifierat som särskilt viktiga för sin målgrupp.