Vad krävs egentligen för att skapa ett bra samarbete på arbetsplatsen? Jo, en väl fungerande kommunikation. Enligt Arbetsmiljöupplysningen uppstår de flesta jobbkonflikter på grund av missförstånd till följd av just bristfällig kommunikation. Vi behöver helt enkelt lära oss att kommunicera bättre.
Men, vad är bra kommunikation? Och varför är kommunikation viktigt? Vi har sammanställt fem handfasta tips på hur du kan förbättra kommunikationen på din arbetsplats.
Förslag på utbildningar
5 tips på hur du stärker kommunikationen på jobbet
1. Ge ärlig och konstruktiv feedback
Uppmärksamma när medarbetare har gjort ett bra jobb, stort som smått! Uppskattning ger den enskilde medarbetaren bättre självförtroende och dessutom får andra medarbetare incitament att själva prestera bättre. Win-win! Se dock alltid till att feedbacken är ärlig och äkta, påklistrat beröm genomskådas snabbt. Kom också ihåg att ge feedback på det du inte är nöjd med, utifrån ert gemensamma mål. Att få återkoppling när du är på väg mot ett uppsatt mål handlar om tydlighet och respekt, vilket är uppskattat.
2. Visa uppriktigt intresse
Att vara genuint intresserad av dina kollegors liv, såväl professionellt som privat, ökar chanserna för en mer öppen och avslappnad kommunikation överlag.
3. Håll dialoger, inte monologer
Det är viktigt att aldrig använda en retorik som stänger dörren för frågor eller diskussion. Studier visar nämligen att en flervägskommunikation främjar både effektivitet och moral hos anställda. Genom att öppna för dialog ökar chanserna att alla känner sig inkluderade och hörda.
4. Belöna idéer
Idén behöver inte vara bra, den kan till och med vara riktigt dålig, men en positiv attityd kring idéer är rentav avgörande för en bra kommunikation på arbetsplatsen! Även en dålig idé kan nämligen leda till något fantastiskt. Genom att ge utrymme för nya idéer kommer medarbetare med stor sannolikhet komma med fler.
5. Var transparent vid förändring
Oavsett om en förändring är bra eller inte är det viktigt att den kommuniceras tydligt. Här är det extra viktigt att ta fasta på punkt tre, öppna för en dialog snarare än en monolog. Om medarbetare upplever att de hålls uppdaterade och involverade medför det en ökad känsla av trygghet vid förändring.