Lärares arbete är ofta fokuserat främst på att utbilda. En ny studie från Linnéuniversitetet och Högskolan Väst visar dock att det finns en tydlig koppling mellan lärares hälsa och hur mycket de själva tillåts lära sig på sin arbetsplats.
Kompetensutveckling är viktigt för alla arbetsgrupper, men kanske i synnerhet för lärare vars arbete handlar om att upprätthålla en hög nivå i den svenska skolan. Nu har lärares kompetensutveckling även kopplats till en förbättrad hälsa.
Vidareutbildning för lärare är viktigt för hälsan
Att det är viktigt att ha ett stimulerande arbete och en god arbetsmiljö är kanske inget nytt. Enligt studien från Linnéuniversitetet och Högskolan i Väst finns det en tydlig koppling mellan arbetsintegrerat lärande, kvalitet och hälsa. Studien, som grundar sig på enkätsvar från 229 lärare vid 20 skolor i Västra Götaland, rekommenderar att lärare inte bara undervisar sina elever. För att läraren ska behålla sin goda hälsa bör hen även får utrymme för eget lärande, både på ett personligt och arbetsmässigt plan.
Kompetensutveckling för lärare kan exempelvis handla om att fördjupa sina kunskaper inom flerspråkighet eller funktionshinder, bli bättre på att hålla i utvecklingssamtal eller ta nästa steg i sin yrkesroll och bli skyddsombud, förstelärare eller rektor.
Lärare extra utsatta för stress
Tidigare studier har visat att lärare är en yrkesgrupp som utmärker sig som extra utsatta för psykiska besvär. Dessa orsaker kan exempelvis vara stress eller andra problem som har en direkt koppling till den psykosociala arbetsmiljön.
För lärare är det förutom stress även vanligt med hörselproblem på grund av buller och höga ljudnivåer. Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön, men du som lärare har skyldighet att rapportera om du upptäcker att något är fel eller att de rådande säkerhetsföreskrifterna inte efterföljs.
Balanserad kontroll – mindre stress
Studien från Linnéuniversitetet och Högskolan i Väst åskådliggör att lärares hälsa påverkas positivt om de lyckas balansera den egna arbetssituationen med de krav som ställs, om kraven är allt för höga kan det få en negativ inverkan.
Att vara totalt hängiven till sin uppgift brukar inom forskningen kallas för flow. Om du befinner dig i detta tillstånd i ditt arbete kan det du gör upplevas som mycket stimulerande och arbetsbelastningen upplevs då inte som lika stor.
Genom kompetensutveckling är det möjligt för dig som lärare att utvecklas, skapa ett nätverk för att dela erfarenheter och diskutera med andra i samma sits samtidigt som du minskar risken för ohälsa på grund av ditt arbete.
Tips på kurser
- Samlade kurser inom Pedagogik
- Samlade kurser inom Stresshantering
- Samlade kurser inom Arbetsmiljö
- Samlade kurser inom Utvecklingssamtal