Juryn motiverar sitt val med att kalla Maria en starkt driven och passionerad visionär, som ständigt lyssnar efter mer information för att kunna utvecklas. De är övertygade om att hennes erfarenheter och bakgrund, tillsammans med ny kunskap från Handelshögskolan i Stockholms MBA-program, kommer leda till framgångsrika förändringar i hennes omvärld.
Om Maria
Maria Smith är 43 år, har sina rötter i Norrland, men bor nu i Stockholm med sin man och två döttrar. Hon började på Ica år 2007 och verkar nu som chef för deras hållbarhetsstrategi och utveckling.
Miljö och hållbarhet har alltid varit viktigt för Maria. När hon får frågan om var och när hennes passion för dessa ämnen började, så kan hon inte ge ett exakt svar. Hon förklarar det som ett pussel, med massor av olika pusselbitar, som har växt fram med tiden. En av pusselbitarna är att Maria alltid har älskat djur. Hon har haft allt från ödlor till kycklingar, under sin uppväxt i Piteå.
“För mig handlar hållbarhet om omtanke.
Att på något sätt se någonting större än sig själv.”
Grunden till Marias drivkraft är att hon sedan barnsben alltid har brytt sig om annat, mer än sig själv. Hon har alltid tänkt större och utanför sin egna bubbla.
Maria säger att detta är något som människor generellt sätt är bra på, men att det på något vis glöms bort i dagens samhälle.
"Världens bästa team" skapar hållbarhet i vardagen
Ica jobbar nära integrerat med många olika typer av miljöfrågor. Oavsett vilken avdelning det gäller, så ska alla förstå att de är med och bidrar till verksamhetens tillväxt och i längden, en bättre värld. Tillsammans försöker de få det till att bli en naturlig del i allas arbetsvardag.
Maria berättar att hennes medarbetare är oerhört självgående och brinner både för Ica och hållbarhetsfrågor. Hon kallar dem “världens bästa team”, och förklarar hur de sprider kunskap, informerar och visar på exempel för att få med andra i denna trendvåg av hållbarhet.
“Man får inte glömma att det är en ödesfråga”
Hållbarhet och miljöfrågor är personligen viktigt för Maria eftersom hon strävar efter att göra skillnad, vare sig det är i stora eller små proportioner. Hon påstår att det är en ödesfråga, att vi har byggt ett samhälle som inte kommer hålla i längden. Maria berättar om klimatrapporten som för någon vecka sen visade att om vi fortsätter i den takt vi har idag, så kommer vi inte klara oss. Vi tänker för kortsiktigt och om vi inte tar bättre hand om miljön och varandra så kommer vi snart inte längre finnas till. Vi kommer se konsekvenser som inte är positiva. Det finns både den, lite mer skrämmande bilden, men även en positiv bild. Maria tror det är viktigt att prata om båda.
“Det handlar inte om att planeten kommer gå under. Planeten kommer överleva, även utan oss.
Men vi som människor…”
Maria menar att det blir viktigare och viktigare för framtida konsumenter att tänka hållbart. Om ni som företag inte är relevanta för dem, så kommer ni inte ha något existensberättigande på marknaden.
Ur ett hållbart perspektiv finns det många positiva aspekter när företag engagerar sig i miljöfrågor. Så som konkurrensfördelar eller ekonomisk sparsamhet, genom att exempelvis minska matsvinnet.
Stipendiet kommer göra resan mot Marias vision lättare
Marias förväntningar på programmet är framförallt att få utvecklas, både som person och ledare. Hon ser fram emot att få fylla på med ny kunskap och inspiration från utbildningen, men även genom sina kommande klasskamrater. Maria hoppas på att få lära känna massa spännande människor som kan dela med sig av deras erfarenheter. Hon vill bli mer affärsmässig och professionell, kunna förstå det kommersiella näringslivet och lättare kunna koppla det till sitt eget uppdrag. Hon vill få lärdom i hur man sätter finansiella siffror på det hela, för att se hur lönsamt det faktiskt är med hållbarhet. Detta så hon kan bevisa det hon tror på, med rätt verktyg.
Hon hoppas också på att kunna bidra med hennes egna perspektiv och erfarenheter.
Maria berättar att hon och hennes team gör ett jättebra jobb idag, men krav och förväntningar ökar och om de som företag ska våga ta dessa stora kliv så behövs personer som förstår hela verksamheten.
Marias vision
Maria har som vision att hållbarhet -och miljöfrågor ska vara en naturlig del i företag och näringsliv, som ett DNA. Att till exempel företag ska jobba mot den frågan för att det helt enkelt är den enda vägen till överlevnad och inte för att kunder eller medarbetare efterfrågar det. Maria menar på att det är en viktig och stor del i utvecklingen framåt, både på ett individuellt plan och som verksamhet.
Marias tips till företag, för att skapa en effektiv hållbarhetsstrategi:
- Att i ledningen diskutera dessa frågor och vad de innebär för den egna verksamheten.
- Fråga sig: varför är det här viktigt för oss? Tänka ur ett långsiktigt perspektiv.
- Att faktiskt agera och inte bara tänka på hur man vill förändra. Våga testa!
- Försöka göra ämnet till en naturlig del i agendan för företaget.
- Att utnyttja eldsjälar, människor som känner lite extra för hållbarhet och miljö. Dessa positiva krafter finns överallt och i alla verksamheter. Använd dem!
- Försök att inte lägga det på hållbarhetsavdelningen (om en sådan finns), utan att involvera hela styrkan, alla medarbetare. Skapa delaktighet.
- Fråga sig: vad gör vi redan och hur kan vi utveckla/förbättra det arbetet?
- Tänka på det ur ett kostnadsperspektiv, exempel: genom att minska avfallet, så sparar vi pengar.
När det gäller att skaffa nya/behålla sina medarbetare så blir konkurrensen stenhård. Maria menar att anställda och människor som vi vill rekrytera kommer att kräva mer. Det gäller att som verksamhet ha ett tydligt miljöarbetare, både för att behålla sina medarbetare, medan det lockar nya människor att vilja ta del.
Maria säger att det inte bara handlar om att göra gott längre, att det har funnits med hela tiden. Utan nu handlar det om, både att göra gott och ta ansvar, men även att se att det faktiskt finns en kommersiell vinning i att göra det på ett bra sätt.
Att koppla detta till affärsmässig lönsamhet och den affärsstrategiska agendan, tror Maria är nyckeln framöver.
Om MBA-stipendiet
MBA-stipendiet delas ut av utbildning.se, tillsammans med Dagens industri och Handelshögskolan i Stockholm. Vinnaren får en betald plats på MBA Executive Format på Handelshögskolan. Stipendiet ligger på ett värde av 465 000 kr.
För att ansöka måste du vara prenumerant på Dagens industri, ha en minst 3 årig akademisk examen och minst 5 års erfarenhet av relevant arbete.