Har din arbetsplats ett skyddsombud? Varje arbetsplats med fem eller fler anställda måste ha minst ett skyddsombud som ansvarar för att se över medarbetarnas arbetsmiljö. Vid större arbetsplatser krävs även en skyddskommitté med representanter från både arbetstagare och arbetsgivare. Om arbetet anses riskfyllt kan även arbetsplatser där det finns under fem anställda ha ett skyddsombud.
Det yttersta ansvaret för att arbetsmiljön är bra ligger hos arbetsgivaren. Arbetsgivaren ska dock arbeta tillsammans med skyddsombud och medarbetare för att minimera riskerna för olyckor, skador och psykisk ohälsa på arbetsplatsen.
Förslag på utbildningar
Skyddsombudets uppgifter ska genomföras på ordinarie arbetstid och skyddsombudet ska inte behöva arbeta övertid för att hinna med sina åtaganden. Som skyddsombud har du rätt att med fullständig ersättning ta ledigt för att genomföra dina uppgifter om de inte hinns med under din arbetsdag.
Vad gör ett skyddsombud?
Skyddsombudets uppgifter innefattar bland annat:
- Att kontrollera arbetsmiljön
- Att delta i planering gällande arbetsmiljön
- Att bevaka så att arbetsgivaren har ett systematiskt arbetsmiljöarbete
Skyddsombudet deltar i planering av de frågor som berör medarbetarnas arbetsmiljö. Detta kan innefatta allt från den psykosociala arbetsmiljön till hur en omorganisation ska ske.
Om du som skyddsombud uppmärksammar problem i arbetsmiljön har du möjlighet att kräva åtgärder från arbetsgivaren. Om din arbetsgivare inte följer rekommendationerna har du rätt att ta frågan vidare till skyddskommittén eller Arbetsmiljöverket.
Vilken utbildnings krävs för skyddsombud?
Om du fått i uppdrag att vara skyddsombud på din arbetsplats måste du genomgå den grundläggande utbildningen Bättre arbetsmiljö (BAM). Du har rätt till full lön under tiden du läser utbildningen.
Förutom en grundutbildning har du rätt att begära att få ytterligare utbildning inom specifika ämnen om det är nödvändigt för din roll som skyddsombud. Detta kan innebära att du som upplever att det finns risk för att du och dina medarbetare skadas i arbetet har möjlighet att läsa en utbildning inom riskhantering. Ett annat exempel kan vara en utbildning inom psykosocial arbetsmiljö om det anses vara något din arbetsplats behöver lära sig mer om och utveckla rutiner kring.
Kurstips för skyddsombud
- Bättre arbetsmiljö (BAM)
- Krisberedskap och riskhantering
- Skyddsombud – kurser för blivande skyddsombud
- Psykosocial arbetsmiljö
Vill du lära dig mer om arbetsmiljö?
- Läs mer om skyddsombudets roll på Arbetsmiljöverkets hemsida