Gör vår undersökning om kompetensutveckling för chansen att vinna en helt gratis utbildning!

Sök utbildning 👉

Steg 1: Idéer till ditt företag

Vill du starta eget företag, men vet inte inom vad? Här får du tips på vad du ska tänka på när du ska ta fram en affärsidé. 

En kvinna förbereder ordrar för sitt företag

Det första du behöver göra för att komma i gång med din företagarresa är att hitta en affärsidé. De flesta vill komma på en helt unik affärsidé, men majoriteten av alla affärsidéer härstammar från väl beprövade koncept. Viktigt att tänka på dock är att affärsidén bör komplettera den marknad som redan finns – hur kan ditt företag sticka ut?

Vad är en affärsidé? 

Man kan säga att affärsidén är konceptet som ligger till grund för företagets verksamhet – en sammanfattning av vad företaget vill erbjuda och hur det skiljer sig från sina konkurrenter.  

En affärsidé ska gärna fylla en lucka i marknaden och erbjuda en lösning eller produkt som tilltalar kunderna. Ett första steg för att komma på en idé är att gå till dig själv: Vilka är dina styrkor? Vad älskar du att göra? Inom vilket område skulle du kunna skapa en produkt eller tjänst? Det allra bästa är att utgå från ett område du redan kan och tycker om.  

Det är även bra att undersöka marknaden – vad är trendigt just nu? Om du håller dig påläst kan du hitta ett område där kundgruppen växer.  

Så skapar du en affärsidé 

Om du har svårt att komma på en affärsidé kan du följa de här tre stegen:

1. Identifiera ett problem eller behov

Finns det något problem eller behov i samhället som intresserar dig? Vad skulle kunna lösa det problemet eller möta behovet som finns?

2. Ny idé eller beprövad idé med nytt koncept

Du kan antingen välja att försöka komma på en helt unik idé som blir ny på marknaden, men det kan vara svårt. Ett annat sätt är att omarbeta en redan beprövad idé – men göra den bättre. Hur kan till exempel idén bli mer användarvänlig? Eller hur kan den bli smartare?

3. Fundera på vad du har kunskap inom

Utgå ifrån dig själv och om dina kunskaper erbjuder några användbara lösningar på ett problem. Hitta ett område du tycker om och känner till.


    Vad ska en affärsidé innehålla?

    En affärsidé ska både vara tydlig och enkel att förstå. Det är viktigt att du på ett snabbt och lättbegripligt sätt ska kunna pitcha din affärsidé till kunder i framtiden, vilket innebär att den inte får vara för lång och komplicerad. Tänk dig en hisspitch – lär dig sammanfatta din affärsidé i några enkla meningar. En bra hisspitch är kort och ska kunna pitchas under tiden du möter en ny person i en hiss, motsvarande cirka 30 sekunder. Hisspitchen ska väcka nyfikenhet hos lyssnaren och inte vara för säljig. 

    Här är några exempel på vad du kan utgå ifrån när du skapar din affärsidé: 

    • Vad har ditt företag för syfte på marknaden?
    • Finns det ett behov av den produkt eller tjänst du tänker erbjuda?  
    • Vilken är målgruppen för din idé, det vill säga vilka är kunderna? 
    • Var och hur når du dina kunder?  
    • Finns det redan någon som gör det du har tänkt göra? Om så är fallet, varför ska kunderna välja ditt företag?  
    • Vad krävs för att ditt företag ska vara lönsamt?  
    • Hur påverkas ditt företag om trender eller konjunkturen svänger?  

      Källor: företagarna.se, verksamt.se, txp.se

      Josephine Lindgren

      Josephine Lindgren

      Digital Project Manager (Visa mer)
      Josephine Lindgren arbetar som Digital Project Manager på utbildning.se. Med en bakgrund som journalist tycker hon om att skriva och producera grafiskt material, men även att leda projekt och arrangera events. Josephine har en kandidatexamen från Luleå tekniska universitet med inriktning journalistik och har förutom journalistyrket arbetat för olika näringslivsorganisationer. Med inställningen att det aldrig är för sent att utbilda sig får hon en kick av att lära sig nya saker, både privat och i yrkeslivet. Nästa kompetensutvecklingsmål är en fortsättningsutbildning inom projektledning! (Mindre)

      Om

      Josephine Lindgren arbetar som Digital Project Manager på utbildning.se. Med en bakgrund som journalist tycker hon om att skriva och producera grafiskt material, men även att leda projekt och arrangera events. Josephine har en kandidatexamen från Luleå tekniska universitet med inriktning journalistik och har förutom journalistyrket arbetat för olika näringslivsorganisationer. Med inställningen att det aldrig är för sent att utbilda sig får hon en kick av att lära sig nya saker, både privat och i yrkeslivet. Nästa kompetensutvecklingsmål är en fortsättningsutbildning inom projektledning!

      Annonser