Har du kontakt med media och funderar över hur du kan uttrycka dig och få fram ditt budskap på bästa sätt? Det finns många anledningar att gå en utbildning i medieträning – här är fem av dem!
Under en utbildning i medieträning får du lära dig bland annat hur du hanterar krissituationer och talar med media på ett tydligt och effektivt sätt. För att undvika att ditt budskap feltolkas är det viktigt att ha en stabil grund inom kommunikation och mediehantering.
Gå en utbildning i medieträning
Viktiga komponenter i medieträning
Oavsett om du arbetar på ett företag som det redan talas om i media eller inte är en utbildning inom medieträning gynnsam. Man vet aldrig vad framtiden bär med sig och det är bäst att vara förberedd! Medieträning innebär att du kan få träna på att tala i olika sammanhang och kanaler, vässa dina pressmeddelanden, stärka ditt varumärke, hantera kriser och lära dig omvärldsbevakning. Dessutom utvecklar du dina generella kommunikationskunskaper.
1. Tala i olika kanaler
Under en utbildning i medieträning lär du dig att förmedla ditt budskap i alla sorters kanaler. Oavsett om du ska blir intervjuad i tv eller radio lär du dig hur du ska uttrycka dig tydligt och minska utrymmet för feltolkning. Hur ska du sitta och vilket tonläge ska du ha? Detta och mycket mer lär du dig under utbildningen!
2. Skriv starka pressmeddelanden
Att skriva pressmeddelanden är allt annat än lätt, för att hitta formeln för ett bra pressmeddelande måste du träna på dina skrivkunskaper. Under utbildningen lär du dig att skriva pressmeddelanden och artiklar som är rakt på sak, samtidigt som du fångar journalisters intresse.
3. Bygg ditt varumärke
Vilka delar av ditt företag ska du lyfta under en intervju? Det kan vara svårt att veta vilka aspekter av företaget som är intressanta och kommer att spridas i media. Genom att gå en utbildning i medieträning lär du dig hur du bygger ditt företags varumärke och förmedlar relevant information.
4. Krishantering
Den mest klassiska anledning till att gå en utbildning i medieträning är att man vill ha verktygen för att hantera en krissituation. Du vet aldrig vad som väntar och det är bäst att vara förberedd inför en eventuell kris. Hur ska du tala om misstag, skandaler och bemöta kritik?
5. Få koll genom omvärldsbevakning
Vad händer bland dina konkurrenter? Om du har koll på omvärlden är du redo för eventuella händelser och har dessutom andra situationer att jämföra med och utgå från när du skapar strategier för ditt företag. Under en utbildning i medieträning lär du dig hur du bäst bevakar olika marknader och hur detta kan vara gynnsamt.