Som försäkringstjänsteman är du expert på försäkringar, kring vilka du informerar och ger råd till kunder i egenskap av anställd på ett försäkringsbolag. Andra centrala arbetsuppgifter är att sälja försäljningslösningar och bedöma och hantera skador samt korrespondens och administration.
Förslag på vidareutbildning för dig som försäkringstjänsteman
För att kunna ge bra råd till kunder bör du som försäkringstjänsteman först och främst ha koll på försäkringsbranschen och vilka olika försäkringar som erbjuds av olika försäkringsbolag. En försäkringsutbildning blir ett effektivt sätt att utveckla de nödvändiga kunskaper som behövs för att kunna sköta ditt arbete produktivt och framgångsrikt. Inom området försäkringsutbildning finns flera olika fokus på såväl grundläggande som avancerad nivå. De vanligaste fokusområdena är Risk Management, Försäkringsjuridik och Försäkringsrådgivning.
Eftersom du som försäkringstjänsteman ofta har en rådgivande roll är det viktigt att du har en välutvecklad pedagogisk och kommunikativ förmåga så att du kan presentera och redogöra för de olika försäkringsalternativen. En kurs i presentationsteknik och retorik kan hjälpa dig att bli bättre på att få fram din kunskap så att kunderna förstår. Även en vidareutbildning inom försäljning kan vara relevant för dig som försäkringsförmedlare.
Att arbeta som försäkringstjänsteman innebär tät och regelbunden kontakt med kunder, privatpersoner och olika myndigheter och institutioner. Det är därför även viktigt att du är kundorienterad och har en god känsla för service. Genom att gå en kurs inom kundbemötande får du bland annat lära dig att bemöta olika typer av kunder och lära dig att känna av och anpassa din service utifrån respektive kunds unika behov. Som försäkringstjänsteman har du ofta många uppdrag på ditt bord. Om du känner att du skulle behöva hitta en tydligare struktur i ditt arbete kan en kurs i personlig effektivitet vara till stor hjälp för att genom bättre planering frigöra mer tid.
Att tänka på om du vill vidareutbilda dig
Arbetar du som försäkringstjänsteman och vill ta steget och vidareutbilda dig? En bra början kan då vara att ta upp frågan med din närmaste chef, förslagsvis under ert nästa medarbetarsamtal. Du kan även ta reda på om din arbetsplats har en policy för kompetensutveckling. Om det finns en policy för kompetensutveckling kan det eventuellt innebära att du kan får möjlighet att ta ledigt från arbetet ett par dagar för att vidareutbildas eller att din arbetsgivare betalar för utbildningen.
När du ska bestämma dig för vilken vidareutbildning som passar dig bör du fundera över vilka kunskapsluckor du har och inom vilka områden du skulle kunna bli ännu bättre. Hör med din chef, kollegor eller andra inom samma bransch. Kanske har de tips på utbildningar som de deltagit i någon kurs eller seminarium som skulle kunna vara givande även för dig?
Framtidsutsikter
Framtidsutsikterna för försäkringstjänstemän bedöms av Arbetsförmedlingen vara medelgoda. Efterfrågan på försäkringstjänstemän och deras kompetens kommer enligt Arbetsförmedlingens prognos Yrkeskompassen att öka något de närmaste tio åren, i takt med att branschen blir allt mer regelstyrd och invecklad. Även efterfrågan på försäkringar beräknas öka.
Relaterade yrken
[Facebook:recommend]
« Tillbaka till alla yrken inom försäljning, inköp och marknad
« Tillbaka till Karriärguidens startsida
« Alla yrken A–Ö