Som hotellreceptionist har du till ansvar att välkomna gästerna, se till att deras vistelse blir så trevlig som möjligt och ofta även sköta utcheckningen. Det är viktigt att du som hotellreceptionist är serviceinriktad och flexibel. Då du i arbetet möter många olika slags människor, både kollegor och gäster, är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och kan hantera många arbetsuppgifter på samma gång.
Förslag på vidareutbildning för dig som hotellreceptionist
Arbetet som hotellreceptionist innebär till stor del att ge service till hotellets gäster, men ofta har du också ansvar för att informera om lokala sevärdheter eller sälja olika slags biljetter eller guidade turer. För hotellreceptionister som behöver bli bättre på försäljning finns det en mängd utbildningar att välja mellan, från grundläggande till mer avancerad nivå.
Arbetet kan vara stressigt, särskilt om många gäster behöver hjälp samtidigt. Om du känner att du skulle kunna bli bättre på att hantera stressiga situationer kan en utbildning inom personlig effektivitet eller stresshantering vara passande. Genom utbildning i personlig effektivitet eller stresshantering får du som hotellreceptionist kunskaper och verktyg för att hantera tidsintensiva perioder på jobbet på ett bra sätt.
Då du som hotellreceptionist möter mycket människor är det viktigt att du är kundfokuserad och serviceinriktad. För hotellreceptionister som vill bli bättre på sitt arbete kan utbildningar inom kundbemötande vara positivt för den framtida karriären. Många hotell har gäster från andra länder än Sverige. För att kunna bemöta utländska gäster på bästa sätt är goda språkkunskaper viktigt. Förutom svenska och engelska kan det vara positivt att som hotellreceptionist behärska ytterligare språk, exempelvis spanska, tyska eller franska.
Att tänka på om du vill vidareutbilda dig
Funderar du på hotellreceptionist på att satsa på vidareutbildning? Ett första steg är att ta upp frågan med din chef. Ta reda på om din arbetsplats har en policy för kompetensutveckling. Om det finns en policy för kompetensutveckling kan denna innebära att du exempelvis får utbildningen finansierad av din arbetsgivare eller att du får möjlighet att vara ledig från jobbet ett par dagar för att vidareutbildas.
Om du är osäker på vilken utbildning du ska välja kan du börja med att kartlägga dina egna kunskapsluckor och fundera över vilka områden i ditt jobb du skulle kunna bli ännu bättre på. Är du osäker på vilken utbildning som skulle passa dig och din yrkesroll kan du ta upp frågan med dina kollegor eller din chef. Kanske har de tips på utbildningar de deltagit i som skulle kunna passa även dig.
Framtidsutsikter
Enligt Arbetsförmedlingens yrkeskompass råder det hård konkurrens om arbetstillfällena för receptionister i hela landet. För hotellreceptionister med lång erfarenhet och goda kunskaper i språk och olika slags bokningssystem ser framtiden ljusare ut.
Andelen turister som besöker Sverige beräknas öka och de svenska hushållens goda ekonomi gör att antalet hotellnätter blir fler, vilket kan påverka hotellreceptionisters arbetsmarknad på ett positivt sätt. Samtidigt sker dock en teknisk utveckling och allt fler företag och hotell går från att ha en receptionist till att använda sig av datorer där besökarna själva checkar in och ut. Vidareutbildning kan göra att du som hotellreceptionist blir mer konkurrenskraftig på den hårt utsatta arbetsmarknaden. Genom att exempelvis lära dig fler språk eller förbättra din datakunskap ökar dina möjligheter att få jobb.
Relaterade yrken
[Facebook:recommend]
« Tillbaka till alla yrken inom hotell, restaurang & turism
« Tillbaka till Karriärguidens startsida
« Alla yrken A–Ö