Inköpare arbetar med inköp av varor och tjänster inom alla branscher. Inom offentlig sektor kallas inköpare för upphandlare. Idag har inköpare ofta en mycket central roll i organisationen. Detta ställer höga krav på att du som inköpare är bekant med samtliga delar som utgör inköpsprocessen: relationen med leverantörer, juridiska regler, ekonomi, administration, logistik och affärsmässighet. Möjligheterna till vidareutbildning är därmed många och som inköpare blir du aldrig fulllärd. Det finns ständigt utrymme för att bygga på och fördjupa din kompetens för att effektivisera inköpen och därmed spara pengar åt din organisation.
Förslag på vidareutbildning för dig som inköpare
Upphandling | |
/ | |
Retorik | |
/ | |
Engelska | |
/ |
Kraven på inköpares kompetens varierar mellan olika branscher och Arbetsförmedlingen bedömer i sin yrkeskompass att efterfrågan på inköpare med spetskompetens inom IT och teknik kommer att öka. Oavsett vilken bransch du som inköpare är verksam inom är det alltid en fördjupad kompetens inom förhandlingsteknik, inköpsstrategier och avtalsrätt ett bra sätt att öka sin attraktionskraft på arbetsmarknaden.
Förslag på utbildningar
Det är viktigt att du som inköpare har goda språkkunskaper och att du kan uttrycka dig väl muntligt såväl som skriftligt och hålla i övertygande presentationer.Om du som inköpare skulle vilja bli ännu bättre på att hålla presentationer kan en utbildning inom retorik eller presentationsteknik vara något för dig.
Genom vidareutbildning inom inköpsstrategi kan du som inköpare lära dig olika strategier och praktiska metoder för hur du kan utveckla och effektivisera verksamhetens inköpsarbete systematisk och därmed uppnå stora resultatförbättringar.
Som inköpare kan det även vara positivt att ha kunskaper inom förhandlingsteknik. Under en kurs i förhandlingsteknik lär du dig att genom planering, taktik, strategi och hantering av information påverka och förbättre utfallet av en förhandling.
Att tänka på om du vill vidareutbilda dig
Arbetar du som inköpare och funderar på att vidareutbildas? I det stora utbudet av kurser och utbildningar är det inte alltid lätt att veta vilken utbildning som motsvarar just dina behov. Vilken utbildning som passar dig bäst beror på vilken utbildning du har sedan tidigare, vilka erfarenheter du har samt i vilken riktning du känner att du vill fortsätta utvecklas. Prata med din chef och kollegor för inspiration, idéer och tips på vidareutbildningar som kan gynna din karriär.
Att hitta tid och finansiering för en utbildning kan också vara en utmaning. Även här kan det vara en bra idé att ha en dialog med närmaste chef eller HR-ansvarig. Ta reda på om din arbetsplats har en policy för kompetensutveckling. Kanske finns det en avsatt summa som helt eller delvis kan finansiera din utbildning.
« Tillbaka till alla yrken inom försäljning, inköp och marknad
« Tillbaka till Karriärguidens startsida
« Alla yrken A–Ö