Som marknadschef har du ofta många strängar på din lyra. Du har det övergripande ansvaret för att samordna din arbetsplats kommunikation och marknadsföring och leder marknadsavdelningen framåt. Som marknadschef följer du även upp och utvärderar de uppsatta marknadsaktiviteterna. Marknadschefen har ofta även en utpräglad strategisk roll och ofta även ett personalansvar. Vilka arbetsuppgifter du har beror dels på din arbetsplats, men även på marknadsavdelningens storlek.
Förslag på vidareutbildning för dig som marknadschef
Är du marknadschef och sugen på att vidareutbilda dig? Möjligheterna till vidareutbildning för dig som marknadschef är många. Eftersom marknadsföringsbranschen är en dynamisk bransch i ständig förändring är det viktigt att du som marknadschef hänger med i den tekniska utvecklingen och fortsätter att vidareutbilda dig under hela din karriär. Som marknadschef idag är det viktigare än någonsin att ha en god digital kompetens. Om du behöver fräscha upp din digitala kompetens finns en mängd olika utbildningar inom digital kommunikation, internkommunikation och onlinemarknadsföring att välja bland.
Rollen som chef kan många gånger vara tuff och utmanande, varför en ledarskapsutbildning kan vara en god idé för att ge dig stöd, inspiration och tips för att stärka dig i ditt dagliga arbete. Du kan välja att antingen läsa ett mer omfattande ledarskapsprogram eller en kortare ledarskapskurs som fokuserar på exempelvis coachande ledarskap.
Som marknadschef behöver du kunna motivera dina beslut för dina kollegor och ledningen på din arbetsplats. Om du vill bli bättre på att förmedla ett budskap kan kurser inom presentationsteknik eller retorik vara något för dig.
Eftersom arbetet som marknadschef i perioder kan vara intensivt är det nödvändigt att du kan strukturera ditt arbete och hantera stress. Dessa kunskaper kan du få genom att läsa en utbildning inom personlig effektivitet eller stresshantering.
Att tänka på om du vill vidareutbilda dig
Att vidareutbildas som marknadschef kan stärka din position på arbetsmarknaden och göra dig mer attraktiv för framtida arbetsgivare. Har du väl bestämt dig för att du vill satsa på vidareutbildning är ett första steg att ta upp frågan med din chef. Inledningsvis bör du ta reda på om din arbetsplats har en policy för kompetensutveckling. Om din arbetsplats har en policy för kompetensutveckling kan denna innebära att din arbetsgivare står för utbildningskostnaden eller att du har möjlighet att ta ledigt från ditt arbete för att delta i utbildningen.
Fundera över vilken leveranstyp som skulle passa bäst för sig. Har du möjlighet att vara borta från jobbet ett par dagar, eller föredrar du att läsa en utbildning på distans? Kartlägg sedan vilka utbildningsluckor du upplever att du har och fundera över inom vilka områden du skulle kunna bli ännu bättre. Ta upp frågan med dina kollegor, kanske har de deltagit i en utbildning som varit särskilt lärorik eller känner till någon utbildningsarrangör som de kan tipsa dig om.
Relaterade yrken
[Facebook:recommend]
« Tillbaka till alla yrken inom försäljning, inköp och marknad
« Tillbaka till Karriärguidens startsida
« Alla yrken A–Ö