Som pressekreterare är du ansvarig för att hantera en organisations, myndighets eller ett företags kontakt med massmedia. Beroende på din arbetsplats storlek och inom vilken verksamhet du arbetar kan arbetsuppgifterna variera men vanligt är att pressekreteraren arbetar med att arrangera studiebesök, förmedling av kontakter samt pressmeddelanden. Det är viktigt att du som pressekreterare är duktig på att etablera kontakter och att du är förtroendeingivande.
Förslag på vidareutbildning för dig som pressekreterare
Skrivande | |
/ | |
Ledarskapsprogram | |
/ | |
Retorik | |
/ | |
Svenska | |
/ | |
/ |
Kommunikation | |
/ | |
Affärsspråk | |
/ | |
Engelska | |
/ | |
Stresshantering | |
/ | |
/ |
Som pressekreterare är det väldigt viktigt att du är duktig på att kommunicera i tal och skrift. Eftersom arbetet består av att skriva pressmeddelanden behöver du kunna formulera texter som fångar läsarens intresse. Det är också viktigt att du är en duktig retoriker eftersom det i vissa organisationer är pressekreteraren som utsetts till talesman för verksamheten. För att utveckla dessa förmågor kan du välja att läsa en utbildning inom skrivande, PR, presentationsteknik eller retorik. Som pressekreterare behöver du ha goda kunskaper inom svenska och engelska, men det är ofta meriterande att behärska ytterligare språk.
Arbetet som pressekreterare kan stundtals vara tidsintensivt och det är viktigt att du kan planera dina arbetsuppgifter på ett bra sätt. Om du känner att du skulle vilja bli bättre på att hantera stressiga perioder kan en kurs inom personlig effektivitet eller stresshantering vara något för dig.
Om du som pressekreterare vill ta ett större ansvar på din arbetsplats kan du välja att läsa en ledarskapsutbildning. Du kan välja att antingen läsa ett längre och mer omfattande ledarskapsprogram eller en kortare ledarskapskurs. Under en kortare ledarskapskurs kan du få möjlighet att fördjupa dig inom exempelvis coachande ledarskap eller konflikthantering. Om du nyligen har tagit dig an en chefsroll på din arbetsplats finns det flera kurser som riktar sig just mot nya chefer. Under en sådan kurs får du de verktyg och kunskaper du behöver för att växa in i din nya roll.
Att tänka på om du vill vidareutbilda dig
Om du som pressekreterare funderar på att vidareutbildas är ett första steg att ta upp frågan med din chef och ta reda på om din arbetsplats har en policy för kompetensutveckling. Om din arbetsplats har en policy för kompetensutveckling kan denna innebära att du får utbildningen finansierad av din arbetsgivare eller att du får vara ledig ett par dagar för att utbildas.
När du ska välja utbildning kan du börja med att fundera över vilka områden i ditt jobb du skulle kunna bli ännu bättre. Hör med dina kollegor, kanske har de tips på utbildningar de tror kan passa dig.
Relaterade yrken
[Facebook:recommend]