Som reseledare arbetar du med att ta hand om gästerna på resmålet. Vanliga arbetsuppgifter för reseledare är exempelvis att möta gästerna på flygplatsen, arrangera välkomstmöten samt sälja och genomföra aktiviteter och utflykter.
Förslag på vidareutbildning för dig som reseledare
Som reseledare är det viktigt att du är väldigt serviceinriktad och att du gör ditt bästa för att gästen ska få en så trevlig resa som möjligt. I ditt arbete möter du väldigt många olika slags människor och du behöver kunna bemöta alla på ett föredömligt sätt. Om du vill bli bättre på detta kan kurser inom kundbemötande vara något för dig. Du behöver ha mycket goda språkkunskaper, utöver svenska och engelska är det ofta meriterande med ytterligare språkkunskaper.
Det är viktigt att du som reseledare är en duktig ledare som gästerna har förtroende för. För att bättra på dina ledaregenskaper kan du välja att läsa en ledarskapsutbildning. Att läsa en utbildning inom ledarskap kan också vara positvit för din karriär om du vill ta ett större ansvar på din arbetsplats eller siktar mot en chefsroll. Det finns allt ifrån kortare ledarskapskurser där du får möjlighet att fokusera på exempelvis konflikthantering till längre och mer omfattande ledarskapsprogram. Eftersom du som reseledare ofta arbetar med att sälja utflykter och biljetter till olika slags aktiviteter behöver du även vara en skicklig försäljare. Kurser inom försäljning finns på allt ifrån grundläggande till mer avancerad nivå.
Reseledarens arbete kan vara förlagt på dygnets alla timmar och du behöver vara flexibel och anpassningsbar. Stundtals kan arbetet vara stressigt och du behöver kunna planera din tid på ett bra sätt. Om du vill bli ännu bättre på att hantera stress eller planera din arbetsdag kan kurser inom personlig effektivitet, mindfulness eller stresshantering vara något för dig.
Att tänka på om du vill vidareutbilda dig
Att vidareutbildas som reseledare, antingen för att bredda dina kompetenser eller bli ännu bättre på ett särskilt område i ditt jobb, underlättar om du vill byta arbetsplats eller skulle vilja ta dig an nya och mer avancerade arbetsuppgifter. Ett första steg när du bestämt dig för att vidareutbildas är att ta upp frågan med din chef. Ta inledningsvis reda på om det finns en policy för kompetensutveckling på din arbetsplats. Om det finns en policy för kompetensutveckling kan denna innebära att du får möjlighet att vara ledig från jobbet för att utbildas eller att din arbetsgivare står för utbildningens kostnad.
När du ska välja vilken utbildning du ska satsa på kan du börja med att fundera över vilka områden i ditt jobb du skulle kunna bli ännu bättre på. Hör även med dina kollegor, kanske har de tips på utbildningar de tror skulle passa dig.
[Facebook:recommend]
« Tillbaka till alla yrken inom hotell, restaurang & turism
« Tillbaka till Karriärguidens startsida
« Alla yrken A–Ö