Många supporttekniker arbetar i helpdesk med att hjälpa kollegor eller kunder med felsökning av problem med telefoner, datorer eller system. Ofta finns både first line support och second line support på supportteknikerns arbetsplats. Om du arbetar i first line support innebär det att du får den första kontakten med användaren medan second line support tar hand om de mer komplicerade frågorna.
Beroende på din arbetsplats kan arbetsuppgifterna variera. Det är vanligt att supporttekniker på större företag har ett specialistområde medan supporttekniker på mindre företag kan behöva ha bredare kunskaper.
Förslag på vidareutbildning för dig som supporttekniker
IT avancerad | |
/ | |
Engelska | |
/ | |
Pedagogik | |
/ |
För supporttekniker som vill vidareutbildas finns flera olika vägar att gå. Du kan exempelvis välja att läsa en kurs i kundbemötande där du lär dig att hantera olika slags situationer och ge kunden bra service. Det är även bra om du har goda språkkunskaper. Utöver kunskaper i svenska och engelska är det ofta meriterande att kunna fler språk.
Det är viktigt att du som supporttekniker har mycket goda datorkunskaper. Du kan välja att antingen bredda dina kunskaper eller skaffa dig specialkompetens. Du bör även vara pedagogisk och kunna förklara och lära ut till andra.
Eftersom det händer att kunder eller kollegor bli irriterade när tekniken inte fungerar som den ska. I sådana situationer är det viktigt att du som supporttekniker kan hålla dig lugn och sansad. Om du skulle vilja bli bättre på att hantera missnöjda kunder kan en kurs i kundbemötande vara något för dig.
Arbetet som supporttekniker kan stundtals vara stressigt och det är viktigt att du är flexibel och kan lösa problem med kort varsel. Om du känner att du skulle kunna bli bättre på att hantera stressiga situationer på ditt jobb kan du välja att läsa en kurs inom personlig effektivitet eller stresshantering.
Att tänka på om du vill vidareutbildas
Om du som supporttekniker bestämt dig för att satsa på vidareutbildning är ett första steg att ta upp frågan med din chef. Ta inledningsvis reda på om din arbetsplats har en policy för kompetensutveckling. Om det finns en policy för kompetensutveckling kan denna innebära att du får utbildningen finansierad av din arbetsgivare eller att du får vara ledig från jobbet ett par dagar för att utbildas.
Är du osäker på vilken utbildning du ska välja? Börja med att kartlägga dina egna kunskapsluckor och fundera över vilka områden i ditt jobb du skulle kunna bli ännu bättre på. Hör också med dina kollegor om de har tips på utbildningar de tror skulle kunna passa dig.
Framtidsutsikter
Enligt Arbetsförmedlingens yrkeskompass kommer det att råda hård konkurrens om jobben som supporttekniker både på kort och på lång sikt. Många av de traditionella arbetsuppgifterna för supporttekniker kommer att kunna ersättas av digitala lösningar, något som innebär att du som supporttekniker behöver fördjupade kunskaper och gärna specialkompetens för att bli konkurrenskraftig på arbetsmarknaden. Om du som supporttekniker har erfarenhet av mer komplicerade arbetsuppgifter eller kunskap i ovanliga program ökar möjligheterna att få jobb.
« Tillbaka till alla yrken inom data och IT
« Tillbaka till Karriärguidens startsida
« Alla yrken A–Ö