I rollen som utbildningsadministratör har du ansvar för många av de praktiska detaljerna när en utbildning ska genomföras. Några av de vanligaste arbetsuppgifterna kan vara att skicka ut kallelser och information till studenterna, boka lokaler och hålla i upprop när det är dags för ny kursstart. Du har också hand om olika administrativa uppgifter såsom att tillsammans med lärare se över schemaläggningen och litteraturlistor, planera tentor och rapportera in betyg. Det kan också hända att man som utbildningsadministratör förväntas erbjuda studievägledning.
Förslag på vidareutbildning för dig som utbildningsadministratör
Som utbildningsadministratör är det viktigt att du kan hålla många bollar i luften samtidigt och har god organisatorisk förmåga. Yrket kan under perioder vara stressigt och du ska samtidigt kunna arbeta snabbt och effektivt. Fundera på om en kurs i stresshantering eller personlig effektivitet kan vara något för dig.
Det kan hända att du har visst ekonomiskt ansvar och kanske har ett budgetansvar. Som utbildningsadministratör är det viktigt att man har lätt för att kommunicera med studenter och kontaktpersoner såväl inom som utom fakulteten och universitetet och har god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i framförallt tal men även text. Goda datorkunskaper i olika tekniska system fär ofta meriterande.
Att tänka på om du vill vidareutbilda dig
Att läsa en utbildning samtidigt som du arbetar kräver engagemang och planering. Även om du läser en kurs på distans kommer du att behöva avsätta tid för att kunna ta till dig de nya kunskaperna. Ett första steg när du bestämt dig för att du vill läsa en utbildning kan vara att kolla upp om din arbetsplats har en policy för kompetensutveckling.
När du väljer utbildning är det bra att försöka kartlägga de egna kunskapsluckorna och se om det finns något område du skulle kunna bli bättre på. Om du har svårt att välja vilken utbildning du vill läsa kan du tala med dina kollegor, kanske har de tips på en kurs eller arrangör som varit bra.
Relaterade yrken
[Facebook:recommend]