Bluebeam Revu Fördjupning
-
Flera orter (3)
-
Onlineutbildning, Öppen utbildning, Företagsanpassad utbildning
-
Från 5 000 SEK
-
2024-11-21
Vad innebär administratörsyrket?
Att arbeta som administratör kan i praktiken innebära en mängd olika arbetsuppgifter. Gemensamt för de flesta sorters administratörsjobb är dock att de förutsätter organisering och samordning. Administratörer finns inom många olika branscher, både inom den privata sektorn och den offentliga. Närliggande yrken är assistent, sekreterare och kontorist. Som administratör påverkar ditt arbete många andra, även om det ibland kan upplevas som att det utförs lite i bakgrunden. Vilka specifika arbetsuppgifter du som administratör har beror på företagets eller organisationens typ och storlek. I ett litet företag gör du förmodligen lite av varje, medan du som arbetar administrativt i ett stort företag oftare är specialiserad på ett särskilt område. Exempel på arbetsuppgifter som kan ligga på ditt bord som administratör är löne- och personalfrågor, hantering av fakturor och beställningar, inköp, informationshantering i databaser, förberedelser för möten, sammanställning av dokument och protokoll, konferensbokningar samt uppdatering av kundregister.
Vem passar som administratör?
Du som arbetar som administratör är förmodligen van vid att ta ett stort eget ansvar, och trivs med att ha en koordinerande och stödjande roll. Du har ett öga för detaljer, älskar planering och att ligga steget före. Det är inte helt otänkbart att du tycker om att skriva listor och bocka av dem. Ofta förlitar sig många medarbetare på att du har koll på alla detaljer som krävs för att arbetet på kontoret ska flyta på så friktionsfritt som möjligt, ett ansvar som kan vara både utmanande och givande. Att kunna prioritera rätt är därför också viktigt. För att passa som administratör bör du vara organisatorisk och tycka om samordning. Då arbetet ofta förutsätter mycket kommunikation med chefer, kollegor, kunder eller leverantörer bör du vara tålmodig, social och ödmjuk.
Varför är fortbildning viktig för en administratör?
Det finns alltid sätt att effektivisera, förenkla eller optimera sitt arbete, även för en erfaren administratör med stor yrkesvana. Har du haft samma jobb i många år trivs du förmodligen med det du gör, men kanske känner du ett behov av lite nya idéer och inspiration. Att läsa en kurs kan ge dig förnyad arbetsglädje och motivation. Med hjälp av nya, fräscha kunskaper inspireras du att göra ett bättre och proffsigare jobb. Du får dessutom träffa andra som arbetar med liknande saker som du, vilket kan vara givande. Ofta glömmer vi bort hur roligt det är att lära sig nya saker, särskilt om examensbeviset från universitetet sedan länge är arkiverat. Men även du som är relativt ny i branschen kan ha nytta av att läsa en kurs som ger ökat självförtroende. Att arbeta som administratör kräver ständig vidareutbildning, antingen på egen hand eller genom att läsa kurser. Du måste kunna behärska dataprogram och annan modern teknik, och utvecklingen går ständigt framåt. En kurs inom administration är generellt en bra merit eftersom det berättar en del om dig som yrkesperson: att du är strukturerad, ansvarsfull och klarar av att fullfölja det du åtagit dig.
Vad kan man få lära sig under en kurs för administratörer?
Det finns många olika kurser inom administration att välja mellan, och innehållet varierar beroende på målet med kursen. Några exempel på saker du kan få lära dig är stresshantering, kommunikation, samarbete, professionellt bemötande och konflikthantering. Utöver det kan du få kunskaper om hur du ökar din mentala styrka och hur du hanterar och ger kritik och feedback. Andra exempel på kursinnehåll är metoder för planering och genomförande av projekt, användning av modern teknik och ekonomi. Det finns även kurser inriktade på specifika områden, såsom personaladministration eller löneadministration. Oavsett var du befinner dig i din karriär och vad ditt mål är med att gå en kurs för administratörer är vi säkra på att du kommer hitta något som passar dig.