Filtrera efter
Utbildningsform
Arbetsledare
Plats
Visa alla filter
Visar 1-2 av 2 träffar
Annonser

Rollen som arbetsledare

Som arbetsledare har man ansvar för flera områden. Det kan vara en komplex roll och beroende på vem kunden är kan man ha olika uppgifter. Oftast är du ledare för gruppen och samtidigt som du har en del av del operativa arbetet. Många arbetsledare har inget budgetansvar och inte heller något uttalat personalansvar, men ändå ska man leda och fördela arbetet, många medarbetare ser arbetsledaren som sin närmsta chef. Många kan uppleva arbetsledarrollen som jobbig då man inte vet vilket ben man ska stå på, chef eller medarbetare.

En stor del av rollen handlar om att vägleda andra och säkerställa att gruppens samspel fungerar bra. Feedback och coachning är ingår i arbetsledarens roll, liksom tydlighet i värderingar. Det är också viktigt att veta både vad som ska göras och hur det ska göras.

Några arbetsuppgifter som kan ingå i en arbetsledares roll är att sköta tidsredovisningen, kontrollera att uppdrag håller budget, lägga scheman, planera semesterschema och bevilja semestrar, rekrytera assistenter, introducera nyanställda samt hålla personalmöten.

En arbetsledarutbildning kan innehålla praktiskt träning, kommunikation och motivation. Du får förståelse för vad rollen som arbetsledare innebär och du får träna på att använda metoder för coachning, beslutsfattande, konfliktlösande och motivation av dina medarbetare.

Vad skiljer arbetsledarutbildningarna åt?

En beskärd del av utbildningarna riktar sig mot dig som är ny i rollen. Kanske får du uppdraget tilldelat till dig plötsligt och måste gå från att vara kollega till att bli arbetsledare. Det kan vara en tufft ombyte eftersom du oftast gör samma jobb men samtidigt ska börja leda dina kollegor. I dessa fall kan en ny som arbetsledare utbildning passa utmärkt. I sådana kurser får du bra tips på hur du ska hantera övergången och god kunskap kring hur du ska ta dig an din nya ledarroll.

Många utbildningar fokuserar också på att ge dig som varit arbetsledare en längre tid helt ny spetskompetens. Dessa kurser passa för den etablerade arbetsledaren som fortfarande vill utvecklas inom rollen men har längre erfarenhet än någon som precis tagit sig an den.

Samtidigt som det också finns ett antal kurser som nischar sig mot väldigt specifika kunskapsområden. Det kan vara branschspecifikt, men också relatera mer till personkemi. Dessa kurser passar dig som är intresserad av att lära dig specialkompetenser inom arbetsledning.

Innehållet i atbetbetsledarutbildningar

Innehållet är som alltid baserat på vilken typ av utbildning du väljer att gå. Nedan kommer vi att lista några av de mest framträdande kunskaperna du får med dig efter en avslutad utbildning.

  • Vad innebär rollen som arbetsledare.
  • Målstyrning i det dagliga arbetet – hur sätter du rätt mål?
  • Värderingar och företagskultur.
  • Hur skapar du laganda och samarbete?
  • Motivationsfaktorer och drivkrafter.
  • Prioriteringar och planering.
  • Arbetsfördelning och delegering.
  • Hur skapar du en god gruppkemi?
  • Situationsanpassat ledarskap – flexibilitet i hur du leder.
  • Kommunicera rätt, skapa tydlighet och begriplighet i ditt ledarskap.
  • Coachning och vägledning – hur utvecklar du dina medarbetare?
  • Lär dig att ge konstruktiv feedback istället för kritik.
  • Konflikthantering, steg för steg.
  • Att hantera dubbla lojaliteter.

För dig som är intresserad av att gå en kurs som arbetsledare gör dig själv en tjänst och led med gott exempel. Utbildning är alltid ett bra steg emot framgång!