Mer om Utbildning i ISTQB
ISTQB erbjuder ett gemensamt program för certifiering av testare inom programvara och system. De levererar en engelskspråkig kursplan som kan användas för ackreditering och examinering av respektive nationellt organ.
International Software Testing Qualifications Board
ISTQB betyder International Software Testing Qualifications Board och är den internationella organisationen som bland annat SSTB anslutit sig till. Under våren 2008 växte ISTQB till ca 40 olika nationella medlemsorganisationer. Bland annat följande länder har medlemmar i ISTQB: Bangladesh, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrike, Indien, Israel, Irland, Japan, Kanada, (Folkrepubliken) Kina, Korea, Malaysia, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Ryssland, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydkorea, Turkiet, Tyskland, Ukraina, USA och Österrike. Dessutom finns regionsmedlemmar för sydöstra Europa, Latinamerika och Australien/Nya Zeeland.
De ansvarar bland annat för ISTQB Certified Tester Foundation Level (CTFL), ISTQB Certified Tester Advanced Level (CTAL) och ISTQB Certified Tester Expert Level (CTEL). Dessa är internationella certifieringsprogram som baseras på de engelska kursplanerna och utöver kursplanerna finns även riktlinjer för ackreditering av kurshållare. ISTQB samordnar ett internationellt arbete med att ta fram kursplaner och riktlinjer på engelska som varje nationellt organ kan översätta till sina respektive språk.
Målen med ISTQB
ISTQB har följande mål:
- Att få test erkänt som en viktig och professionell yrkesroll inom programvaruverksamheten
- Att tillhandahålla ett standardramverk för en karriärsutveckling av testare
- Att möjliggöra för professionellt kvalificerade testare att bli erkända hos arbetsgivare, kunder och kolleger, och att öka testarnas profil
- Att främja stabila och bra testmetoder inom alla programvarudiscipliner
- Att identifiera testområden som är av betydelse och har värde för industrin
- Att göra det möjligt för programvaruleverantörer att anställa certifierade testare och på så sätt få kommersiella fördelar före sina konkurrenter genom att göra reklam för sin anställningspolicy när det gäller testare
- Att ge testarna, och andra med testintresse, en möjlighet i att få en internationellt erkänd examen inom området.