Filtrera efter
Utbildningsform
Kravhantering
Plats
Visa alla filter
Vi kunde tyvärr inte hitta några träffar för din sökning. Testa gärna med en annan filtrering eller gör en Ny sökning
Annonser

Mer om Utbildningar i kravhantering

Samtliga utvecklingsprojekt vilar på ett krav, ett projekt utan en väl fungerande kravhantering riskerar att helt falla samman, något som leder till förseningar och större kostnader.

Att projekt drivs med så kallade agila metoder har blivit allt vanligare. Däremot diskuteras det inte lika mycket om och hur kravprocessen förändras jämfört med projekt som bedrivs med mer traditionella metoder. För att säkerhetsställa att ett projekt levererar en affärsnytta, krävs det att man satsar på en väl fungerande kravhantering. Detta är länken mellan vad beställaren av projektet vill ha och vad projektet faktiskt levererar.

Kravhantering får mer och mer uppmärksamhet när man pratar om projekt. När man arbetar med kravhantering identifierar man alla krav- och konstruktionsförutsättningar utifrån projektets intressenter. Dessa krav utvecklas i flera nivåer, från övergripande till detaljerade, allt beroende på hur komplext prodykten är. Under projektet kommer dessa sedan verifieras och valideras, innan överlämnandet till driftorganisationen sker ska det valideras att produkten når de uppsatta målen.

Vad får du ut av en kurs i kravhantering?

En kurs i kravhantering ger dig kunskap om hur du kan samla in krav, samt hur du strukturerar, prioriterar, dokumenterar, granskar och förvaltar dessa.  Lär dig vilka roller som krävs i ett agilt kravarbete samt hur deras ansvarsområden kan och bör se ut. Kurserna lägger fokus på de krav som ligger grund för samtliga projekt men även de projekt som misslyckas på grund av avsaknaden av en fungerande kravhantering. Du lär dig hur du applicerar en kravhanteringsprocess till ett projekts livscykel, hur du väljer rätt metoder för utvärdering för att kunna verifiera på att projektet når de tekniska och affärsmässiga kraven, hur du identifierar de formella samt informella metoderna för hanteringen av relationerna till intressenterna inom kravhanteringen etc.

Alla verksamheter är uppbyggda och fungerar genom krav från omgivningen. Kravhantering är en metod som verksamheter använder sig av för att beskriva en produkt eller tjänst med stöd av system, metoder samt processer. Kravhantering är något innovativt som kan leda verksamheten till framgång, bristen på kravhantering gör det således svårt för framgång när en produkt eller tjänst inte är avsedd för att möta de behov som kunderna har. Det finns flera exempel på när tekniska lösningar får för stort inflytande på verksamheten eller kundens behov. Kraven som finns, ska spegla behoven och inte lösningarna.

Genom att använda rätt kravhantering får man kostnadseffektiva projekt och framförallt resultat i tid.