Kvalitetssystem
Mellan 1950- och 1970-talet var det inom industrin fokus på produktionsförmåga och man började introducera kvalitetsstyrning och utveckling av nationella standarder. Snart började man använda kvalitet som strategi och införde kvalitetssystem i produktionen. Idag har användningen av kvalitetssystem ökat och kommit att omfatta flera olika områden och branscher. Exempel på andra användningsområden är medicinteknik, miljö och entreprenad.
Syftet med kvalitetssystem är du ska kunna säkerställa kvaliteten hos dina produkter och tjänster genom att upprätta riktlinjer för ert kvalitetsarbete. Det berättar för dig vilka rutiner, metoder och resurser som är nödvändiga för att leva upp till kundernas behov och förväntningar. Genom att ha ett välutarbetat kvalitetssystem ger du möjlighet för din organisation att arbeta aktivt med att ständigt sträva efter förbättring. De vanligaste kvalitetssystemen är idag olika ISO standarder och dessa används som direktiv för att beskriva din verksamhet i en så kallad kvalitetsmanual. Viktigt att tänka på är att ni anpassar kvalitetssystemet efter just er organisation och den typ av verksamhet som ni driver.
Kvalitetssystem eller kvalitetsledningssystem
Idag används och blandas de båda begreppen och det görs egentligen ingen större skillnad på dem då de i stort sett betyder samma sak. Kvalitetsledingssystem kan ses som det mest
korrekta och det som främst används inom branschen. Kvalitetssystem har
dock funnits längre och är enklare att uttala vilket gör att det i mycket stor utsträckning lever kvar och används idag.
Varför utbilda sig i kvalitetssystem?
Planerar ni att sätta en produkt på marknaden? Har ni egen produktion? Erbjuder och levererar ni tjänster? Har ni kunder som ställer krav på er organisations kvalitetssystem?
En utbildning i kvalitetssystem ger er en förståelse för de krav som finns och hur de bör tillämpas inom er verksamhet. En utbildning lär er hur ni bygger, implementerar och sköter ett fungerande kvalitetssystem. Kvalitetssystemet omfattar många olika delar i verksamheten och det gäller att se till att de används korrekt och effektivt inom alla avdelningar. Standarderna ställer krav på såväl ledning som medarbetare, och utveckling samt produktion, dokumentation och mätutrustning är några exempel på andra områden som inkluderas.
Genom att se till att ni har en färdigheter och kunskaper inom kvalitetssystem kan ni säkerställa att produkten eller tjänsten uppfyller ställda krav och är säker att använda för era kunder. Ett välutvecklat och fungerande kvalitetssystem minskar risken för att tillverka och leverera produkter och tjänster som brister i sin kvalitet. Det är därför viktigt att vara utbildad och uppdaterad i hur kvalitetssystem fungerar och hur det kan gynna din organisation.