Filtrera efter
Utbildningsform
Ledarskap
Plats
Visa alla filter
Visar 1-14 av 14 träffar
Annonser

Ämnen inom Ledarskap

Artiklar inom Ledarskap

Vanliga frågor

  • De flesta ledare oavsett storlek på gruppen man leder känner vid någon tidpunkt att den saknar kunskaper för att hantera uppkomna situationer. Genom att gå en ledarskapsutbildning kan du stärka dina kunskaper samtidigt som du får råd av erfarna ledare och möjligheter till att diskutera tillsammans med andra kursdeltagare.

  • På en ledarskapsutbildning studerar du ämnen som kommunikation, ledarskapsstilar, personalhantering, beslutsfattande, strategisk planering, ekonomi och budget. Målet är att utveckla ledarskapskompetenser som kan hjälpa till att leda och utveckla en organisation på ett effektivt sätt. 

  • Kommunikativt ledarskap handlar om att lära sig hur man använder kommunikation som ett verktyg för att uppnå påverkan på organisationen. Svensk forskning har visat att kommunikativt ledarskap har stort inflytande på medarbetares attityder, motivation, välbefinnande och måluppfyllnad.

  • UGL är en ledarskapsutbildning som är skapats av svenska Försvarsmakten och det är den mest populära ledarskapsutbildningen i Sverige. Det är en strukturerad metod som följer en handledarmanual. Kursen är 5 dagar lång och man bor på internat under utbildningen. Deltagarna i kursen ska vara okända för varandra.

Varför gå en ledarskapsutbildning?

Att ha en bra ledarskapsutbildning i ryggen där du fått konkreta verktyg att använda i din ledarroll är värdefullt. Som chef ställs det ofta krav på dig från olika personer och grupper och det är viktigt att veta hur du ska förhålla dig till dessa. Som chef behöver du förutom att leda andra till exempel kunna coacha och utveckla dina medarbetare, jobba på din egen ledarutveckling, vara en god kommunikatör och ha kunskaper inom exempelvis ekonomi, förhandlingsteknik och försäljning - beroende på vilken typ av chef du är.

De ledarskapsutbildningar du hittar på utbildning.se behandlar grundläggande frågor om allmän administration och ledarskap inom organisationer och företag. Här hittar du möjligheter att lära dig mer om hur du bör tänka för att förbättra organisationers strategiska inriktning, anpassa strukturen för att genomföra strategin samt leda personer inom organisationen. Här finns ledarskapsutbildningar som hjälper dig att förstå samspelet mellan formell struktur, informella nätverk och kultur i formandet av ett effektivt företag.

Typiskt innehåll i en ledarskapsutbildning

  • Att leda kontra hantera
  • Hur du påverkar andra
  • Hur du skapar högpresterande team
  • Hur du hanterar organisatoriska förändringar
  • Hur du formar en bra företagskultur

Rollen som ledare

Det är viktigt att det fungerar bra under den första tiden som nybliven chef - när alla medarbetare bildar sig en uppfattning om hur du är som ledare. Som chef måste du arbeta mer än tidigare och får dessutom ansvar för budget och personal. Ditt familjeliv och din fritid påverkas förmodligen, samtidigt som du får högre lön och nya utmaningar.

Det kan också vara bra med en mer ingående ledarskapsutbildning om ni exempelvis står inför en omstrukturering inom företaget eller om du behöver inspiration eller feedback på ditt ledarskap. En ledarskapsutbildning utvecklar de egenskaper som redan finns och ger på samma gång förslag till nya verktyg och förhållningssätt och kan även innebära erfarenhetsutbyte med andra deltagare på utbildningen. Många ledarskapsutbildningar har även inslag av coaching, både i utbildningen av ledaren men också som en metod för att lösa problem inom företaget.

Ledarskapsutbildning för ett mer effektivt arbetsliv

Att organisera och fördela arbetet är en av chefens uppgifter. Chefen fördelar arbetsuppgifter, sätter upp mål för verksamheten, följer upp resultat och planerar för framtiden. Mycket kan man dock inte planera för. Ledarskapsutbildningar lär ut hur du hanterar oväntade händelser på ett bra sätt. Villkoren för ett projekt förändras, medarbetare insjuknar, beställningar dras in, de ekonomiska förutsättningarna förändras. Att organisera handlar därför lika mycket om att vara förberedd på det oväntade som att styra verksamheten. Det gäller också att veta när man bör söka stöd och hjälp.

Förbättra din karriär och gör skillnad

Ledarskapsutbildningar har generellt som mål att förbereda dig för en ledande position, antingen förbättra dina kunskaper inom ditt nuvarande yrkesområde eller förbereda dig på en ny karriär. Målet är att du ska öka din egen självkänsla, självmedvetenhet och lära dig att förstå dig på gruppdynamik och förbättra din problemlösningsförmåga. Ledarskap handlar inte bara om personlig utveckling, det handlar också om att göra en skillnad i andra personers liv.