Filtrera efter
Utbildningsform
Löneadministration
Plats
Visa alla filter
Visar 1-2 av 2 träffar
Annonser

Ämnen inom Löneadministration

Reportage inom Löneadministration

Mer om löneadministration 

Löneadministration handlar om att hantera löner på ett företag eller en avdelning. Du behöver kunna göra löneberäkningar utifrån gällande avtal och lagar, veta vilka skattesatser som är tillämpliga, ha koll på reglerna kring sjuklön och mycket annat. Du bör även ha insikt i hur bokföringen går till och ha koll på en rad olika lagar om allt från ledighet till friskvårdsbidrag. 

En utbildning inom löneadministration handlar om just detta. Du går in på djupet i löneadministratörens uppgifter och får insikt i alla delar av löneprocessen. Arbetet kommer med både administrativa och mer ekonomiska arbetsuppgifter. Beroende på företagets storlek är det inte orimligt att du sitter på flera arbetsuppgifter utöver löneadministrering. 

Varför ska du gå en utbildning i löneadministration?

Det finns inga krav på utbildning för att bli löneadministratör. För ingångsjobb räcker det ofta med att du har gymnasiekompetens. Men för att du ska vara effektiv och känna dig säker på ditt jobb kan det ändå vara en bra idé att gå en kortare utbildning. Då får du lära dig alla delar av lönehanteringen och får tips och hjälp om hur du ska arbeta. 

Det finns en hel del lagstiftning som du kommer att behöva ha koll på så att det inte blir fel. Du måste veta vilka regler som gäller för föräldraledighet och vid semester, men även hur lönen och semester påverkas av deltidsarbete samt hur du räknar på sjukdagar för att allting ska bli rätt. Eftersom du arbetar med människors levebröd är det viktigt att allt blir rätt så att ingen råkar bli återbetalningsskyldig. 

Vem passar den här utbildningen för?

Alla kan egentligen bli löneadministratörer, men bra egenskaper är att du gillar siffror och att du är noggrann i ditt arbete. Det kan vara bra att kunna engelska då det förekommer en hel del engelska termer i arbetet. Det finns även vissa löneprogram som endast finns i engelsk version. 

Vart kan jag arbeta efter utbildningen?

Som färdigexaminerad löneadministratör kan du arbeta på löneavdelningen på små som stora företag. Arbetar du på ett mindre företag kommer du förmodligen ha ansvar för ett större urval av arbetsuppgifter. Det kommer ställa krav på dina kunskaper. På ett större företag kommer du förmodligen ingå i ett helt team och du kommer kunna specialisera dig mer på vissa arbetsuppgifter.

Vanligt innehåll i en kurs inom löneadministration

Innehållet i kursen speglar dess målgrupp. Är det en grundkurs kommer du få lära dig grunderna inom lönehantering och få en inblick i hur arbetet på en löneavdelning går till. På mer avancerade kurser får du inblick i mer komplexa frågeställningar som lönehantering vid sjukfrånvaro, beräkningar av löneförmåner och olika juridiska spörsmål som du kan stöta på i ditt dagliga arbete. 

Under kursens gång får du varva teoretiska genomgångar med praktiska övningsexempel. Vill du lära dig arbetet snabbt finns det ofta möjlighet att gå en grundkurs och fortsättningskurs i anslutning till varandra. 

Vanliga punkter som tas upp under utbildningen är:

  • Genomgång av vanliga arbetsuppgifter
  • Ledighetsregler och lagstiftning
  • Avdrag
  • Skatter och arbetsgivaravgifter
  • Rutiner och kontroller
  • Förmåner och övertidsersättning
  • Föräldraledighet och långtidsfrånvaro