Krishantering och kriskommunikation – att hantera kriser och mediala granskningar
-
Flera orter (2)
-
Öppen utbildning, Företagsanpassad utbildning
-
Från 10 900 SEK
-
Flera starter (2)
Vad är medieträning?
Medieträning handlar om att hitta det optimala sättet att kommunicera i media. Om du vill skapa och behålla en positiv bild av ditt varumärke är kommunikation A och O, i alla kanaler. Oavsett vilket medium: TV, radio, pressmeddelande eller debattartikel, är det helt enkelt viktigt att du vet hur du förmedlar ditt budskap på bästa sätt. Därför är en utbildning i medieträning oerhört användbart för både dig och ditt företag.
Vem ska gå en utbildning i mediaträning?
Jobbar du på ett företag som syns eller hoppas på att synas i media? Är du kanske chef, pressansvarig eller ansvarig skribent? Då kan det vara av stor nytta att gå en kurs i mediaträning. Man brukar säga att all press är bra press, men gissningsvis önskar du i alla fall att det mesta som sägs om dig och ditt företag är positivt. Gedigen medieträning ökar denna sannolikhet. Sammanfattningsvis kan alla som jobbar med marknadsföring eller PR dra nytta av att utbildas i medieträning. För eventuella mediala kriser eller framträdanden kan det även vara väldigt lönsamt om personer med ledande position är mediatränade. Det är helt enkelt aldrig dumt att vara väl förberedd.
Vad får du lära dig på en kurs i medieträning?
Under utbildningen kan du få lära dig hur du bör kommunicera för att journalister ska uppmärksamma dig och skriva om just det du önskar att de ska skriva om. Du kan få lära dig om hur du tacklar ett mediedrev, hur du bör bete dig i TV-rutan eller hur du skriver det vassaste pressmeddelandet. Ofta kan en utbildning innebära att du övar på att bli intervjuad, att du får i uppgift att skriva ihop en pressrelease eller att du skapar en strategi för hur ditt företag ska hantera mediala krissituationer.
Lär dig skriva pressmeddelanden och artiklar
Ett pressmeddelande eller en debattartikel riskerar att gå helt obemärkt förbi om du inte vet hur du ska formulera dig för att fånga journalisters uppmärksamhet. Det finns mängder av skrivtekniker som visat sig framgångsrika att använda för att få maximal spridning på ett pressmeddelande. Dessa kan du lära dig att använda om du går en kurs i medieträning.
Vara med i TV
Att vara med i TV kan vara skrämmande, men med rätt mediaträning kan du bli den kameran älskar. Här gäller det att du behåller ditt lugn, talar tydligt och håller dig till ditt budskap. På en utbildning i medieträning får du de rätta verktygen för detta och du kommer att känna dig mer redo för att synas i rutan.
Krishantering
Kanske har något du har publicerat blivit helt fel mottaget, kanske har en granskning av företaget avslöjat ett misstag, kanske är du utsatt för ett mediedrev. Oavsett hur krisen uppstår är det viktigt att du är rustad för hur du bör gå tillväga när det stormar. Därför bör du gå en utbildning och medietränas.
Vanligt innehåll i en utbildning:
- Typiska frågefällor
- Krishantering
- Kroppspråk
- Klädval
- Intervjuträning
- Skriva pressmeddelanden
- Omvärldsbevakning
- Hantering av mediedrev