Vem går en PR-utbildning?
Har du precis börjat arbeta med kommunikationsfrågor och behöver sätta dig in i rollen som kommunikatör? Utbildar och informerar du internt inom en organisation? Arbetar du på ett mindre företag och har flera olika roller? Eller har du arbetat med PR under en längre tid? Det finns olika PR-utbildningar för dig som är anpassade efter vilket mål du har med utbildningen.
PR-utbildningar passar dig som arbetar såväl inom företag och myndigheter som i andra typer av organisationer.
Vad är PR egentligen?
PR står för Public Relations och handlar i grunden om att arbeta med ett företags eller organisations varumärke och kommunikation. Det är ofta ett långsiktigt strategiskt arbete då det tar tid att ta fram effektiva tekniker för framgångsrik kommunikation och att bygga upp goda relationer med dina intressenter. Dessa två faktorer är mycket viktiga för att du ska kunna bygga upp och vårda ditt varumärke, och ägnas därför mycket uppmärksamhet i PR-utbildningar.
Inom begreppet PR ryms det flera olika begrepp och i PR-utbildningar brukar man bland annat diskutera Public Affairs, Investor Relations, Corporate Communications, Produkt-PR och Event.
• Public Affairs – hur man kan arbeta med politisk och samhällelig påverkan, där lobbying är ett exempel.
• Investor Relations – relation med aktieägare och analytiker.
• Public Relations – i traditionell mening så handlar det om medierelationer som pressmeddelanden, debattartiklar.
• Corporate Communications – hur företaget stärker sitt varumärke med hjälp av strategisk kommunikation, såväl internt som externt. Det kan gälla varumärkesplattform, grafisk profil, och kundtidningar.
• Produkt-PR – handlar om att stärka varumärket hos sina produkter genom att till exempel dela ut produktprover.
• Event –kan handla om allt från presentation av nya forskningsrön till glamorösa invigningar.
Hur kan en PR-utbildning gynna mig?
Genom att gå en PR-utbildning kan du förfina din PR-strategi och få ökad framgång i att:
• Öka din synlighet i mediekanaler
• Stärka varumärkeskännedomen hos både intressenter och hos allmänheten
• Öka din verksamhets försäljning och även uppnå andra kvalitativa mål
• Effektivisera verksamheten genom att bygga en värdegemenskap med hjälp av god intern kommunikation
• Stärka relationen till befintliga intressenter samt attrahera nya
• Lära dig att konvertera intressenternas input till affärsnytta
• Öka organisationens trovärdighet
• Göra verksamheten mer attraktiv för nya medarbetare