Filtrera efter
Utbildningsform
Six Sigma Green Belt
Plats
Visa alla filter
Visar 1-1 av 1 träffar
Annonser

Reportage inom Six Sigma Green Belt

Six Sigma 

Six Sigma som på svenska benämns som sex Sigma är en metodik för förbättringsarbete. Fokuset i denna metodik ligger på att skapa så bra och lönsamma processer som möjligt och därmed reducera fel och kostnader. Alltså få koll på och reducera verksamhetens variationer och på så sätt förbättra kvaliteten. 

Metodiken i Six Sigma bygger på följande sex viktiga begrepp: 

  • Kvalitet (är det viktigaste för kunden)
  • Fel (att leverera annat än det kunden vill ha)
  • Processkapacitet (vad organisationen har möjlighet till att leverera)
  • Variation (hur kunden upplever det som levereras)
  • Stabila processer (mindre variation i utförandet bidrar till mindre fel och lägre kostnader) 
  • Six Sigma-modellen (när en organisation är organiserad utifrån kundens behov) 

Six Sigma Green Belt  

Inom Six Sigma finns flera kompetensnivåer. Nivån Green Belt ger dig en bra förutsättning för att både kunna bistå verksamhetens förbättringsarbete men också driva mindre förbättringsprojekt. 

Utbildningar inom Six Sigma Green Belt  

Det finns flera olika utbildningsformer för dig som vill gå en utbildning i Six Sigma Green Belt. Den vanligaste formen är onlineutbildning, då får du tillgång till material under en längre tid och kan studera i egen takt. Det finns även företagsanpassade utbildningar, anpassade för att ditt företag tillsammans ska kunna lära sig metoder för förbättringsarbete. Slutligen finns det även öppna utbildningar för både privatpersoner och företag. Det finns även möjlighet att gå utbildningen på distans såväl som på plats. 

På utbildning.se finns utbildningar med olika upplägg, alla med störst fokus på Six Sigma-modellen. En utbildning i Green Belt kan bland annat ge dig kunskaper inom följande områden: 

  • Six Sigma-modellen
  • Projektmodellen DMAIC
  • Roller och ansvar i förbättringsarbetet
  • Att förstå och analysera variationer – normalfördelning och standardavvikelse
  • Processanalys och processduglighet (Cp och Cpk)
  • Relationen mellan LEAN och Six Sigma
  • Statistik processtyrning (SPC)
  • Introduktion till MINI-TAB 

Efter en genomförd utbildning i Six Sigma Green Belt har du utvecklat dina kompetenser kring hur konceptet Six Sigma fungerar och lärt dig den tillhörande projektmodellen, statistiska kunskaper och kvalitetstekniska verktyg. Allt för att du ska kunna utföra förbättringsarbete i din verksamhet och känna dig trygg i rollen som Green Belt.  

För vem passar en Six Sigma Green Belt utbildning? 

Inom Six Sigma är det viktigt att alla medlemmar i en organisation börjar tänka annorlunda för att en förbättring ska kunna ske. Alla måste tänka på och vara en del av arbetet mot att minska felen i systemet. Därför är det extra viktigt att den högsta ledningen stödjer processen, och att alla i en verksamhet förstår sig på metodiken. Metodiken fungerar såväl inom tillverkning som administration. 

Utbildningarna du hittar på utbildning.se i Six Sigma Green Belt vänder sig till dig som är engagerad i verksamhetens förbättringsarbete. Du kanske är projektledare, förbättringsledare eller process- och verksamhetsutvecklare? Då passar en Six Sigma Green Belt utbildning dig perfekt. Utbildningen passar även dig som har en ambition om att utveckla din förbättringsmetodik. 

Vidareutbilda dig inom Six Sigma 

Inom Six Sigma finns flera olika nivåer. Det finns utbildningar för dig som vill ha grundläggande kunskaper om metodiken och utbildningar för dig som vill utveckla dina kompetenser. På projektnivå finns nivåerna Yellow Belt, Green Belt och Black Belt. Den grundläggande utbildningen är Yellow Belt, vilket ger en grundförståelse för konceptet och som krävs för att kunna gå vidare till Green Belt och Black Belt. 

LEAN Six Sigma Belt berör en liknande metodik som också handlar om att utveckla en verksamhetsprocess. LEAN innebär arbetet mot att arbeta smartare utan att behöva arbeta hårdare, genom att identifiera och reducera förluster, tid och aktiviteter som inte syftar till att skapa värde. Alltså att reducera slöseri och frigöra tid för värdeskapande aktiviteter.