Filtrera efter
Utbildningsform
Tyska
Plats
Visa alla filter
Visar 1-5 av 5 träffar
Annonser

Ämnen inom Tyska

Populära platser

Reportage inom Tyska

Vikten av tyska språkkunskaper

I takt med att samarbeten över landsgränserna har ökat så har även kraven på språkkunskaper inom affärsvärlden ökat. Tyska är det näst mest talade språket i Europa och talas av omkring 120 miljoner människor. Du är därför trolig att stöta på tysktalande affärspartners både i Sverige och i övriga världen.

Svenskan och tyskan härstammar båda från det germanska språket och har många likheter med varandra. Men trots likheterna finns det också en hel del skillnader i bland annat uttal och grammatik. En viktig skillnad är artighetsfrasen ”Ni” som i svenskan är andra person pluralis medan de i tyskan använder tredje person pluralis, ”Sie”. I Tyskland är det väldigt viktigt att använda sig av denna artighetsfras när man pratar med äldre eller okända människor och blir därför extra viktig att känna till när du ska knyta nya affärskontakter.

Vem är en språkkurs i tyska till för?

Utbildningen passar både dig som har läst tyska under skoltiden och vill bättra på den eller ge den en mer yrkesanpassad nivå likväl som dig som vill lära dig språket helt från grunden. Vad din anledning än är kommer utbildningen utöka ditt ordförråd och göra dig bättre på att tala, läsa, skriva och förstå tyska. Kurserna ges både i företagsinterna grupper och som privatundervisning beroende på ditt företags behov.

Olika typer av utbildning:

Det kan vara svårt att hinna med både jobb och språkutbildning så för att underlätta för dig är det du som tillsammans med professionella lärare bestämmer upplägget för din utbildning. Kurserna erbjuds på flera olika nivåer, inom olika affärsområden och på olika platser runt om i Sverige. Passar det dig bättre att studera framför datorn eller via telefonen erbjuds det även kurser på distans - allt för att utbildningen ska uppfylla dina önskemål.

Att lära sig ett nytt språk ska vara roligt. I kursen varieras språkövningar med praktiska aktiviteter och rollspel så att varje lektion känns ny och givande. Exempel på lektionsmoment kan vara:

- Öva skriftlig kommunikation i e-mail, brev och viktiga fraser

- Öka medvetenheten för den tyska kulturen

- Öva verbala färdigheter genom presentationer och förhandlingar

Tysk affärskultur

Trots det korta avståndet mellan Tyskland och Sverige och den liknande kulturen finns det en del skillnader i hur vi gör affärer. Genom att känna till dessa skillnader kommer du kunna skapa en närmre relation med dina tyska affärskontakter och minska risken för missförstånd.

Tyskar är i regel mer raka än svenska när de gör affärer. Gillar de inte ett förslag säger de bestämt nej och gillar de förslaget är det ett bestämt ja. Som svensk är det därför viktigt att tydligt säga vad du tycker. Uttrycker du dig vagt kommer tyskarna annars se det som att du fortfarande går att övertala. Även affärsmötena ska ha en tydlig struktur. Tyskarna planerar sina möten väl med detaljerad och objektiv fakta och de förväntar sig detsamma från dig. Att försöka sälja in ett förslag genom fina bilder och fyndiga slogans kommer därför inte att vinna något gehör.

Ett vanligt upplägg:

Plats: Språkkurser i tyska ges i hela Sverige och även utomlands om så önskas. Du kan själv välja om du vill läsa utbildningen på din arbetsplats, på distans eller på någon av arrangörernas kontor.

Format: Upplägget för kursen anpassas efter dina mål och möjligheter. Du är därför med och utformar vilken nivå kursen ska ges på, hur intensiv den ska vara och vilka områden som du vill fokusera på.

Tid: Precis som med tiden och formatet på kursen bestäms dess längd efter dina önskemål. Längden på tyskakurserna kan därför vara allt från enstaka tillfällen till en längre mer fullständig inlärningsprocess.