Effektiv feedback – Feedback som skapar förändring
-
Flera orter (5)
-
Öppen utbildning, Onlineutbildning, Företagsanpassad utbildning
-
Från 3 450 SEK
-
2024-12-13
Mer om Medarbetar-/ utvecklingssamtalsutbildning
Utvecklingssamtalet är ett regelbundet återkommande samtal mellan arbetstagare och chef där ni diskuterar arbetstagarens och företagets situation. Syftet med medarbetarsamtal är att medarbetaren ska utvecklas och att organisationen gynnas av det genom samspelet med chef och medarbetare. Medarbetarsamtalet är även viktigt för chefen, då det är en bra möjlighet att påverka den anställde att utvecklas och effektivisera sitt jobb. Och ett forum för att lyfta frågeställningar.
Frågor som kan tas upp är arbetsmiljö, samarbetet inom avdelningen och kompetensutveckling samt relationen till chefen.
Både arbetstagarens och företagets behov ska styra den anställdes framtida utveckling. Det kan även handla om ett motiverande samtal.
Tid och plats för medarbetarsamtal
Minst en gång per år bör ett företags anställda ha utvecklingssamtal med sina chefer. Tänk på att avsätta ordentligt med tid till samtalet samt att sitta i en miljö där ni är ostörda av telefoner och besök. Ett medarbetarsamtal bör alltid planeras in i förväg och inte göras spontant. För dig som är chef är det viktigt att tänka på att medarbetarsamtalet är viktigt för medarbetaren, och du bör därför prioritera det.
Chefens roll i medarbetarsamtalet
Utvecklingssamtalet ska fungera som ett sätt för den anställde att diksutera intressen och möjligheter. Under samtalet bör ni tala om aktuella arbetsuppgifter, arbetssituation, utvecklingsmöjligheter och kompetensutveckling.
Syftet med medarbetarsamtal är att den anställde ska kunna utveckla sig själv, och att organisationen gynnas av det genom samspelet med chef och medarbetare. Frågor som kan tas upp är arbetsmiljö, samarbetet inom avdelningen och kompetensutveckling samt relationen till chefen.
Medarbetarsamtalet är även viktigt för chefen, då det är en bra möjlighet att påverka den anställde att utvecklas och effektivisera sitt jobb. Och ett forum för att lyfta frågeställningar.
Det är vanligt att medarbetarsamtalet följer en standardiserad mall för hela organisatoinen. Och att man utvecklar en utvecklingsplanf ör medarbetaren.
Bli bättre på medarbetarsamtal
Ett sätt att bli bättre på medarbetarsamtal är att gå en utbildning inom utvecklings- och medarbetarsamtal. Exempel på ämnen som kan tas upp i kurser som handlar om att hantera medarbetarsamtal:
- Planering inför medarbetarsamtalet
- Att upprätthålla struktur på samtalet
- Att motivera medarbetare
- Framföra jobbig återkoppling
- Utvärdera prestationen
- Dokumentation och uppföljning
- Tydligt förmedla mål
- Handlingsplan och avstämning
- Diskutera kompetensutveckling