Kursbeskrivning
Genomgång av grunderna inom offentlig upphandling
Det här är kursen för dig som vill få kunskapen att lyckas med dina upphandlingar.
Grundläggande förståelse för offentlig sektor och de lagar som den styrs av, ger kunskaper för att lyckas med dina upphandlingar, genom alla steg i processen.
Offentlig upphandling i Sverige omsätter ungefär 800 miljarder kronor och det publiceras ca 20 000 upphandlingar per år. Statistiken säger att det endast inkommer 4,1 anbud per upphandling, vilket gör att konkurrensen är relativt liten.
Syftet med utbildningen är att du ska få kunskap om vilka lagar och regler som styr offentliga inköp. Vilka ingående komponenter är av vikt att ha kontroll på och när för att du ska ha möjligheten att vinna fler affärer med offentlig sektor.
Framtidsutsikterna för dig som skaffar dig grundkunskap om anskaffningsprocessen är en uppåtgående trend, fler och fler företag inser vikten av att bli bäst i sin bransch på anbudsskrivning.
Få kunskap för att lyckas med dina upphandlingar.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Inga förkunskaper krävs och riktar sig till dig som är ny till offentlig upphandling, oavsett om du är inköpare per en offentlig organisation eller blivande anbudsgivare. Utbildningen riktar sig även till dig som vill fräscha upp dina gamla kunskaper.
Kursinnehåll
Under fyra timmar går vi igenom:
Kursinnehåll
- Vilka omfattas av reglerna och undantagen
- Beräkningsregler och beloppsgränser
- Grundläggande principer
- Upphandling enligt nationella regler
- Upphandling enligt de direktivstyrda reglerna (EU)
- Elektroniska metoder
- Ramavtal vs objektsspecifika avtal
- Klaga på en upphandling
Kursledare
Maria Hägnander
Maria är en erfaren och engagerad kursledare med gedigen kompetens inom offentlig sektor. Med sin positiva och inspirerande utstrålning, i kombination med hög trovärdighet, är hon en person många gärna samarbetar med – hon är både väldigt kunnig och lätt att tycka om.
Att göra bra saker och samtidigt ha roligt på vägen är det som inspirerar Maria mest. Med hög leveranskapacitet och målmedvetenhet förverkligar hon mål och visioner med säker hand. I stressade situationer behåller hon sitt lugn och sin självsäkerhet, något som smittar av sig på människor i hennes närhet.
Maria har över 25 års erfarenhet av offentlig upphandling, inklusive försäljning av programvara, komplexa IT-tjänster och omsorgssystem för den offentliga sektorn. De senaste åren har Maria arbetat som anbudskonsult, rådgivare och coach åt företag som vill öka sina chanser inom offentlig upphandling. Läs mer på Akiromanagement.se
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 5
Jag tyckte att Marias sätt att presentera innehållet och på ett informationsrikt sätt lära ut LOU gjorde att jag fick lära mig ytterligare saker utöver det jag redan kunde. Peda...
För att kort sammanfatta kursen, så skulle jag säga att man verkligen vill ha med Maria i sitt lag. Så mycket kunskap och kompetens som hon besitter i dessa ämnen är väldigt vär...
Vägen till offentliga affärer börjar här! Behöver du hjälp med anbudsarbetet och få bättre effekt och fler vinnande anbud med offentlig sektor? Akiro Management genomför öppna samt skräddarsydda upplägg för just ditt företag, vad behöver du?Akiro Management AB grundat av Maria...
Maria är pedagogiskt duktig och lär ut det viktigaste inom offentlig upphandling. Rekommenderar starkt!