Svenska utbildningspriset
Vi är nominerade till Svenska utbildningspriset 2025! Priset delas ut till aktörer som inspirerar, tänker nytt och skapar konkreta resultat. Du kan också nominera och lyfta fram dem som sprider kunskapens kraft och driver på för ett livslångt lärande för alla. Läs mer här.
Beskrivning av: UX Writing
Som UX Writer designar du med ord i digitala tjänster och är specialist på att skapa innehåll som utgår från användarna. Här står tydlighet och funktion i fokus för att guida rätt. Vill du utvecklas inom användarcentrerad copy och få metoder och verktyg att ta med in i din yrkesvardag så är det här en kurs för dig.
Kursens innehåll
UX står för User Experience och är ett begrepp som kommer från designvärlden. Det handlar om att skapa bra användarupplevelser genom att förstå och lösa digitalt krångel – en uppgift som kräver en helt ny sorts kreativitet.
Den renodlade UX Writern jobbar i team tillsammans med bland annat designers och utvecklare, men alla som jobbar med användarupplevelser har nytta av UX-tänket. När du börjar utgå från kundens behov och problem kan du också skriva funktionellt och sedan utvärdera effekten av din copy.
Under den här kursen får du ta del av metoder och verktyg som hjälper dig att skriva för att konvertera och skapa innehåll utifrån design och funktion. UX-copy finns i många olika digitala flöden, till exempel på webbplatser och i appar. Under kursen kommer du få lära dig principer för hur du skriver mikrocopy för bland annat instruktioner, felmeddelanden och knapptexter.
Med dina nya kunskaper och arbetssätt får du en konkurrenskraftig spetskompetens inom user experience, mikrocopy och konvertering för att kunna sätta igång och skriva som en UX Writer.
Det här får du
- Användarbeteende
- Mikrocopy
- Klarspråk
- Testa och utvärdera dina texter
Vem är kursen för?
Kursen vänder sig till dig som arbetar som webbredaktör, kommunikatör, skribent, copywriter eller på annat sätt ansvarar för innehåll på en webbplats. Är du yrkesverksam UX-designer ger kursen ökad kompetens inom copy, däremot kan delar av kursen som rör designprocesser och verktyg vara på en grundläggande nivå för denna yrkesroll. Kursen ges på svenska.
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartTorsdag 21 novemberSlutTorsdag 21 novemberVanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare.
Kursansvarig
Lena Stenberg
Senior UX Writer, Arbetsförmedlingen.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Kursen vänder sig till dig som arbetar som webbredaktör, kommunikatör, skribent, copywriter eller på annat sätt ansvarar för innehåll på en webbplats. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor
Kursdatum
Onsdag 5/2, torsdag 6/2 och fredag 7/2 kl 9:00-16:00
Kommande kursstarter
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.