Kursbeskrivning
Gå en utbildningsdag i barnrätt för kommuner, myndigheter och andra verksamheter.
Under denna utbildning får deltagarna förståelse för barnkonventionens artiklar och syfte samt vad den innebär för verksamheten. Vi arbetar med de kärnvärden som konventionen förmedlar och hur vi i en svensk juridisk kontext bör förhålla oss till barns rättigheter. Många känner till barnkonventionen men tycker ibland att området är överväldigande. Utbildningen fokuserar därför på konkreta verktyg och metoder för ett kvalitativt men också hanterbart barnrättsarbete.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Vem bör gå utbildningen?
Alla anställda i verksamheter som finansieras av offentliga medel har rätt till utbildning i barnkonventionen och krav på sig att följa den i sitt arbete. Detta är särskilt viktigt för dig som arbetar med barn eller fattar beslut som direkt eller indirekt berör barn. Vi erbjuder både fysiska utbildningar och E-Learning. Med en E-Learning har all personal tillgång till utbildningen dygnet runt, året om. Antingen för att hålla sina kunskaper uppdaterade efter en fysisk utbildnining eller i introduktionen för nyanställda. Inga förkunskaper krävs.
Kursinnehåll
Utbildningen innehåll
Inledning:
Kort historisk inledning för att ge deltagaren en förståelse av vad Barnkonventionen betyder för Sverige och den pågående barnrättsprocessen i vårt samhälle. Barnsyn: Vad innebär den barnsyn som Barnkonventionen vill förmedla? Vad innebär det att barn är rättighetsbärare? Vad innebär det att Barnkonventionen blivit svensk lag?
Barnkonventions artiklar:
Hur är Barnkonventionen uppbyggd och vad innebär de fyra grundprinciperna. Vad betyder artiklarna för er verksamhet? Vilka artiklar är särskilt viktiga i ert arbete?
Prövning av barnets bästa:
Vad innebär begreppet barnets bästa enligt Barnkonventionen? När och hur bör man göra dessa prövningar av barnets bästa? Vad innebär BKA och vilka andra metoder finns och är lämpliga i er verksamhet?
Regeringens strategi och FN:s Barnrättskommité:
Vad fungerar väl hos Sveriges myndigheter och organisationer och vad behöver vi bli bättre på? Vilka framgångsfaktorer finns och hur kan er verksamhet använda sig av dessa?
Delaktighet:
Alla som arbetar med barn eller fattar beslut som berör barn behöver arbeta med delaktighet. Vilka metoder för delaktighet skulle passa er verksamhet? När bör vi göra fördjupande analyseroch när kan det räcka att använda mer tidsbesparande metoder?
Hur arbetar vi vidare?:
Hur kan ni använda implementeringsnycklarna i ert fortsatta arbete? Hur går ni vidare i ert barnrättsarbete?
Upplägg
Upplägg
Grundutbildning i barnkonventionens artiklar, juridik och praktisk tillämpning. Övningar i barnsyn, barnperspektiv, prövning av barnens bästa samt delaktighet och inflytande. Utbildningen består av många olika moment och skräddarsys utefter kundens verksamhet, önskemål och behov.
Kursledare
Andreas Liljeglimt är en prisbelönt lärare samt rektor med lång erfarenhet av verksamhetsledning. 2012-2014 startade han den kommunala gymnasieskolan Nova Academy i Simrishamn och arbetade där som rektor fram till 2022. Genom en tydlig vision om en skola ”av elever, för elever” med ett stort fokus på elevinflytande blev skolan snabbt en framgångssaga. Flera av de unga ledare som driver Sveriges nationella intresseorganisationer för elevers rättigheter har gått gymnasiet på Nova Academy. Idag är Andreas skolchef för en grundskola i Simrishamn samt barnrättsutbildare och barnrättsstrateg med fokus på utbildning och processledning av myndigheter, kommuner och skolor.
Examen, diplom m.m.
Kursintyg
Efter avslutad fysisk utbildning erhåller deltagarna kursintyg.