Beskrivning av: Internationell e-handel - onlinekurs ledd av Business Swedens experter
I denna onlineutbildning hjälper vi ditt företag att ta språnget ut i världen och hitta nya kunder.
Vi reder ut vad du behöver tänka på för att utveckla din internationella e-handel: 1) dels för att du ska känna dig säkrare ur ett rättsligt perspektiv: Vilka lagar & regler är det egentligen som gäller? Vad innebär det till exempel om du öppnar upp din webshop globalt mot hela världen? 2) Dels för att öka förutsättningarna för att du ska lyckas bättre på en utlandsmarknad: Hur kan du tänka rent strategiskt när du öppnar upp försäljning mot en viss marknad? Hur ser beteendemönster och preferenser ut? Den här utbildningen är framtagen för att räta ut de där frågetecknen som uppstår inför en internationell e-handelsexpansion.
Kursbeskrivning
Utbildningen genomförs helt digitalt, där självstudier och interaktiva moment (videos, chattar, råd från våra experter, test, mm) sker i en digital utbildningsplattform, som kombineras med case-övningar samt en digital workshop tillsammans med Business Swedens experter, där case-övningarna gås igenom. Deltagaren erbjuds dessutom ett efterföljande individuellt 30-minuters samtal med våra experter som bokas efter kurstillfället.
Kommande kursstarter
Program
Du får bl.a. lära dig:
- om exportprocessen och den praktiska hanteringen när du ska sälja online mot andra marknader
- om juridiska aspekter i samband med e-handel mot konsumenter på andra marknader (B2C fokus)
- hur du vässar din digitala säljstrategi så den anpassas lokalt för varje marknad och målgrupp lokalt
- om logistik, leveransvillkor och prisstrategier vid internationell e-handel
- hur du använder och drar nytta av verktyg och databaser inför en internationell expansion
Utbildningen är indelad i två block:
1. Lagar och regler som lär dig att hålla koll på det rättsliga ansvaret:
- Produktkrav
- Etablerings- och registreringskrav
- Tullar, moms och dokument
- Logistik och leveransvillkor
- E-handelsjuridik
2. Säljstrategi och marknadsföring som lär dig att klicka med dina utländska kunder:
- Digitala sälj- och marknadsföringskanaler
- Lokalanpassning av innehåll och erbjudande
- Betallösningar och valuta
- Kundrelationen
- Leveranser och returer
Vill man kan man även göra onlinekursen separat när man vill, utan livewebinar och efterföljande individuellt 30-minuters samtal med våra experter. Vill man göra det registrerar ni er till kursen på vår hemsida.
Film
Mål
Kursens mål är att ge företaget kunskap om e-handeln ur ett exporttekniskt perspektiv. Vi presenterar verktyg som företaget kan ha stor nytta av i sina förberedelser för att bli framgångsrika och effektiva internationella e-handelsföretag. Kursen ger även utrymme för diskussion och erfarenhetsutbyte.
Citat från tidigare kursdeltagare
”Hos Business Sweden hittade jag alla svar jag behövde kring juridiska och praktiska frågor för att snabbt och säkert kunna expandera utomlands. Tack för en bra kurs i internationell E-handel och för personlig och tydlig rådgivning!”
Helene Nilsson, Titlenova KB
”Vi kommer absolut att ha Business Sweden som ett bollplank i vår fortsatta tillväxtresa inom e-handel. Det är viktigt för oss att ha en kompetent samarbetspartner här i Sverige som vi enkelt kan få kontakt med när olika exporttekniska frågor dyker upp”.
Göran Agardh, VD IDUN Minerals
”Jag rekommenderar varmt Business Swedens digitala kurs i internationell e-handel. Den ger en bra insyn i vilka utmaningar man möter, och hur man kan gå tillväga för att göra en etablering så framgångsrik som möjligt.”
Anna, Syster P
Målgrupp
Företag och entreprenörer som säljer fysiska varor online mot konsumenter (B2C) och som vill ha koll på vad det innebär och hur de kan optimera sin försäljning via e-handel på andra marknader.
Kostnad
4 900 SEK exkl. moms.
Deltagande i seminariet bekräftas och faktureras av Business Sweden. Lämnas återbud senare än 14 dagar före seminariet debiteras 50 procent av seminarieavgiften. Vid återbud mindre än en vecka kvar till seminariedatum debiteras full avgift. Vid förhinder kan anmälan överlåtas till annan person på företaget.
Kursledare
Föreläsare Linda Laszlo Ek och Erik Törnqvist som du dessutom alltid kan kontakta för kostnadsfri rådgivning.
Linda Laszlo Ek, Business Sweden, tel 08-588 663 81
Linda har 20 års erfarenhet av arbete med internationell handel, där hon genom åren har coachat många företag och entreprenörer i den praktiska hanteringen av export. Hon är idag e-handelsexpert på Business Sweden, där hon hjälper företag, i synnerhet retailbranschen B2C, att expandera och optimera sin försäljning via digitala kanaler på världens alla marknader. Linda har en bakgrund som affärsjurist och är en flitigt anlitat föreläsare.
Erik Törnqvist arbetar som rådgivare på Business Swedens exporttekniska avdelning. Erik har mer än 5 års erfarenhet inom internationell handel, bl.a. med operativt arbete på ett globalt start-up, med fokus på e-handel och globalt sälj. Idag hjälper och stöttar han företag med den praktiska hanteringen av export, med med fokus på små- och medelstora företag som vill ut på nya marknader.
Intresseanmälan
Business Sweden hjälper svenska företag att öka sin internationella försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader....