Kursbeskrivning
Förbereda och leda workshop även digital
Utbildningen ger dig med intresse av att utforma och leda workshops (arbetsmöten), en uppsättning metoder, verktyg och tips i hur man på bästa sätt förbereder och genomför effektiva workshops.
Under utbildningen går vi igenom allt från vad en workshop är, hur man förbereder och planerar workshopen med olika typer av aktiviteter, till hur man i rollen som facilitator leder en workshop och en diskussion framgångsrikt mot ett önskat mål.
Kommande kursstarter
Målgrupp
För Vem?
Utbildningen vänder sig främst till dig som arbetar med någon form av verksamhetsutveckling, kompetensutveckling, projektledning eller verksamhetsledning och som vill använda workshops som ett kraftfullt och flexibelt verktyg.
Vilka förkunskaper krävs?
Det finns inga särskilda förkunskapskrav även om det är en fördel om du tidigare hållit i workshops eller arbetsmöten i någon form.
Syfte och mål
Syftet med utbildningen är att öka din förmåga att utforma och leda workshops. Du kommer efter utbildningen ha en tydlig bild av hur du skapar engagerande workshops och du får även konkreta metoder och tips hur du genomför workshops och hanterar kniviga situationer.
Övrig information
Utbildningen strävar efter att ha en hög intensitet och interaktivitet och varvar föreläsningar, diskussionsuppgifter, småaktiviteter och grupparbeten.
Vi är godkända avPMIsom "Registrated Education Provider" – R.E.P och uppfyller därmed högt ställda krav på utbildningsmaterial och föreläsare. Utbildningen berättigar till följande PDU-poäng:
- 8 för Project Management Professional (PMP)®/Program Management Professional (PgMP)®.
PMP and PgMP and The PMI Registered Education Provider logo are registered marks of the Project Management Institute, Inc.
Kursinnehåll
Program
Dag 1 09:00 - 18:00
- Inlärning – Kunskapsförmedling
- Mötesformer
- Vad är en workshop?
- När är workshop-formen lämplig?
- Vilka typer av workshops finns det?
- Hur ser en bra workshop-process ut?
- Metod för att utifrån önskad effekt strukturera och utforma workshops
- Analysera deltagarna
- Samla information inför en workshop
- Förbereda deltagarna
- Att välja rätt aktivitetstyp
- Exempelaktiviteter
- Tips och verktyg
- Tidplan
- Agenda och aktiviteter för workshop
- Välja rätt lokal och placering
- Riskanalys
- Individen, gruppen och du själv
- Starta rätt
- Använda språket kreativt
- Introducera övningar
- Hur fungerar ett möte egentligen?
- Att leda grupper och diskussioner effektivt mot mål
- Återrapportering från grupparbete
- Skapa, samla och strukturera information
- Hantera kniviga situationer
- Avsluta workshopen
- Efter workshopen - utvärdering
Intresseanmälan
CANEA Partner Group
”Vi levererar konsulttjänster, utbildningar och it-lösningar inom verksamhetsutveckling.” Vi erbjuder utbildning öppet och internt inom områdena: Strategi, Projektledning, Förändringsledning & Ledarskap Lean & Six Sigma Processer & Effektivisering Kvalitet Informationssäkerhet Miljö och Arbetsmiljö. Alla våra föreläsare är aktiva konsulter med stor...