Kursbeskrivning
Kartlägg och utveckla processer agilt utifrån kundens upplevelse!
Med utgångspunkt från kundens upplevelse lär vi dig forma och utveckla processer som anpassas efter kundens faktiska behov, inte bara vad verksamheten internt tror är viktigt.
Kursen är till stor del ”hands-on”. Övningarna utgår från ett case, där vi tar fram övergripande processkartor, kundresor och detaljerade aktivitetsflöden. Vi tittar på mål och syfte för processutveckling samt analyserar idéer och problemställningar.
Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som ska börja jobba, eller jobbar med processutveckling. Genom att gå kursen får du en teoretisk och praktisk grund för att bidra till utvecklingen av din verksamhet.
Kanske är din roll någon av följande:
- Processutvecklare
- Verksamhetsutvecklare
- Kvalitetsansvarig
- Processägare
- Processledare
- Ledare/chef
- Förändringsledare
Kursinnehåll
Avsnitt som behandlas under kursen:
- Processer i ett sammanhang – Processutveckling, inte bara processer!
- Processkartläggning – övergripande beskrivning av våra processer
- Ta fram en kundresa - Kundens upplevelse av våra tjänster
- Aktivitetsflöde – bryt ned och detaljera processen
- Analysera ett aktivitetsflöde – metoder för att hitta förbättringar
- Skapa framtidsprocess – våga tänka nytt och stort!
- Ta fram en realistisk imorgonprocess – skapa ett realiserbart imorgonläge utifrån analyser och visioner
- Mål och mätning av processer – vad är ett kvantifierat mål och varför mäta?
Upplägg
Under kursens två dagar varvar vi teori och praktik. Tyngdpunkten ligger dock på praktiska gruppövningar som genomförs i digitala verktyg. De större gruppövningarna varvas också med mindre reflektionsövningar för att uppmuntra till erfarenhetsutbyte mellan deltagarna.
Kursledare
Sofia Solberg är utbildare och konsult. Hon arbetar med verksamhetsutveckling och förändringsledning, gärna i gränslandet där verksamheten möter IT för att genom digitala verktyg skapa en mer effektiv och hållbar verksamhet. Hon är en pragmatisk lagspelare som lägger stor vikt vid att få med sig hela verksamheten.
Helena Grim, IRM, har många års erfarenhet av verksamhetsutveckling från den offentliga och privata sektorn. Hon är pragmatisk och prestigelös och lägger stor vikt vid att kommunicera på ett pedagogiskt sätt för att få med sig verksamheten Hon är van att agera länken mellan verksamhet och IT och har därmed lätt att se en verksamhet utifrån flera perspektiv.
Lärarna arbetar till vardags som verksamhetsutvecklare med erfarenheter från ett brett spektrum av branscher både från privat och offentlig sektor. Under kursen delar de med sig av exempel och frågeställningar från aktuella uppdrag.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,9
Jag tar med mig flera olika verktyg som är bra att ha och använda när man jobbar med processer. Samt en bra påminnelse och inspiration kring att börja arbetet från rätt håll.
Jag tar med mig flera olika verktyg som är bra att ha och använda när man jobbar med processer. Samt en bra påminnelse och inspiration kring att börja arbetet från rätt håll.
Dataföreningen Kompetens är Dataföreningen i Sveriges utbildningsbolag för kompetensutveckling inom IT-arkitektur, verksamhetsledning, objektledning och informationssäkerhet.Vårt utbud är inriktat på högre vidareutbildning med kompetensutvecklingssteg som ger en påtaglig verksamhetsnytta och tydliga karriärsteg. Vi erbjuder såväl uppdateringar inom aktuella spetsområden som fördjupningar...
Läs mer om Dataföreningen Kompetens och visa alla utbildningar.
Tar med mig ett ökat självförtroende kopplat till processkartläggning och tydligare definierad metod.