Kursbeskrivning
Du är en framgångsrik entreprenör och vd men är du en bra ägare? Ett aktivt ägande är grunden för att driva och utveckla företag. Denna utbildning handlar om vad som utmärker framgångsrika bolagsägare och därmed framgångsrika företag. Vi går igenom ägarrollen och vilket ansvar som ligger på dig som ägare kontra styrelse och vd. Du får också lära dig hur du kan arbeta med ägardirektiv på ett nytänkande sätt för att få ägarviljan levande i hela organisationen.
Vad är det som gör att vissa bolag lyckas bättre än andra? Vad är det som gör att vissa bolag överlever generationer medan andra blir dagsländor? Det börjar alltid med ägaren. Som bolagsägare kan du tillsätta styrelse och vd men den centrala och viktiga ägarrollen kan du aldrig lämna över eller abdikera från. Därav är det viktigt att du förstår ägarrollen på djupet för att framgångsrikt kunna utveckla ditt företag till nästa nivå.
Kommande kursstarter
Målgrupp
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL
- Ägare, grundare, entreprenörer, företagsledare
- Styrelseledamöter
- Vd
Kursinnehåll
UTBILDNINGEN GÅR IGENOM
- Bolagsorganens olika roller med fokus på ägaren
- Vad ingår i ägarrollen – vilket ansvar som ligger på dig som ägare kontra styrelse och vd
- Vad är utmärkande för en medveten och aktiv ägare
- Ett bolags olika tillväxtfaser och vilket ledarskap som krävs i olika faser
- Ägarmöten och ägaragendan. Hur får man bästa samverkan?
- Vikten av ägardirektiv – och hur du får ägarviljan levande i hela organisationen
- Successionsplanering – olika möjligheter
- Ska man satsa på exit, generationsskifte, eller en extern vd?
- Ägarkonflikter – hur man undviker dessa
- 9 framgångsnycklar som skapar framgångsrika ägarledda bolag
- Företagskulturen och hur du som ägare kan påverka den
Upplägg
PROGRAM:
09.00 Introduktion
- Välkomna
- Mål och syfte med kursen
09.15 Bolagsorganens olika roller med fokus på ägaren
- Vad skiljer ägarledda företag åt mot andra bolagsformer
- Familjeföretagets dynamik vs andra ägarformer
- Bolagsorganens roller med fokus på ägaren
- Ägaransvar kontra styrelse och VD
- Kännetecken för företag och ägare i olika tillväxtfaser
10.00 Kaffe
10.15 Ägarviljan – hur du styr bolaget på lång sikt
- Vad ingår i ägarrollen?
- Quiz: Ägarfråga, styrelsefråga eller vd-fråga?
- Ägardirektiv: betydelse och konsekvenser
- Vikten av att manifestera ägarviljan
- Gruppdiskussion/case: exempel på ägardirektiv
11.15 Djupdykning i ägarrollen
- Ägarmöten: hur du skapar effektfulla möten
- Ägarkonflikter: identifiering och förebyggande
- Successionsplanering: förberedelse och alternativ
- Exit, generationsskifte eller extern Vd
- Vad ökar värdet på ett företag
12.00 Lunch
13.00 Utveckling och tillväxt
- Från grundarägt till grundarinspirerat
- Grundarfilosofin – bränslet för tillväxt
- De nio framgångsfaktorerna för ägarledda företag
- Företagets olika faser. Från scaleup till fritt fall – Vad bör du som ägare fokusera på i varje fas?
14.30 Fika
14.45 Företagskulturens betydelse
- Kultur vs struktur
- Rekryteringsaspekter i starka företagskulturer
- Praktiska steg för kulturanalys
15.30 Praktiska ägarcase
- Tre varierande ägarcase: analys och diskussion
- Ett framstående ägarcase: framgångsfaktorer och lärdomar
16.15 Avslutning
- Sammanfattning av dagen
- Tid för frågor och reflektion
16.30 Kursen avslutas
Kursens mål
MÅL MED UTBILDNINGEN
Att du som deltagare ska få:
- Djup förståelse för ägarrollens påverkan på framgången i företaget
- Goda kunskaper i hur du manifesterar din ägarvilja
- Förståelse för vilka attityder, beteenden och karaktärsdrag som skapar framgångsrika företag
- Verktyg, och insikter att direkt kunna applicera i verksamheten
Kursledare
Agneta Olsson
Agneta Olsson driver Chair Management och är expert på ägarledda företag. Hon var under två år vd på Almi Väst som stöttar bolag att skapa tillväxt genom finansiering och affärsutveckling. Agneta har också arbetat som extern vd och skrivit boken ”Extern VD – så lyckas du!” och är specialiserad på förflyttningen från ägarlett till ägarstyrt och arbetar med ägare, styrelser och externa vd:ar. Hon har i många år arbetat med att bygga varumärken, till exempel som Global Marketing Manager på Santa Maria.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,7
Bra upplägg med olika steg och ämnen. Lagom med tillfällen
att diskutera de olika ämnena. Det blev en bra stämning i
gruppen.
Bra form. Lagom långa pass. Duktig och intresserad
kursledare.
DI Akademi
Välkommen till Di Akademi, utbildningsinstitutet för dig i näringslivet. Vår idé och vår uppgift är att guida dig igenom dina och ditt företags utmaningar och se till att du är rustad med den senaste kunskapen, bästa inspirationen och den mest...
Många områden att reflektera vidare på och så klart agera. Ser
en fördel om man är två ägare att gå samtidigt för att
utmana och fortsätta växa tillsammans.