Kursbeskrivning
Hur ökar man som ekonom sin relevans och sin övertygande kraft inom organisationen? Under två utbildningsdagar går vi igenom hur du som ekonom kan skapa en fördjupad förståelse och engagemang kring uppföljning och verksamhetsstyrning.
- Bygga ekonomisk förståelse i organisationen
- Vikten av anpassad information
- Ekonomens roll som pedagog, expert och ledare
- Erfarenhetsutbyte och nätverkande
Kommande kursstarter
Huvudinnehåll
Ekonomiska är ett språk som långt ifrån alla förstår – än mindre kan tala. Man måste lära sig, och hur får man människor som inte förstår ekonomiska att förstå ekonomi? Under två utbildningsdagar går vi igenom hur du som ekonom kan skapa en fördjupad förståelse och engagemang kring ekonomiska frågeställningar i organisationens styrning, tankemönster och strukturer.
Vi utgår från deltagarnas problem och utmaningar i den egna verksamheten och arbetar med att analysera och lösa dessa, vilket gör att kursen levererar konkret verksamhetsutveckling i form av lösningsförslag och nya arbetsformer. För ekonomen räcker det inte att själv samla in information och data, räkna om dem till relevanta nyckeltal och rapportera dessa enligt förutbestämda rapporteringscykler. Utmaningen ligger i att få resten av organisationen att förstå och tolka de ekonomiska sambanden.
Du som ekonom får en djupare kunskap om hur människors drivkrafter och tankemönster hänger ihop med den ekonomiska tankeramen. Efter kursen kommer du som ekonom att vara mer framgångsrik i att övertyga och samverka med övriga delar av organisationen och att skapa en gemensam bild av ekonomin och verksamheten i din organisation.
Målgrupper
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4
FAR utbildar ekonomi-Sverige
FAR är ett av Sveriges största utbildningsföretag inom ekonomi, med fler än 300 utbildningstillfällen per år.Lång eller kort utbildning, uppdatering eller fördjupning, online eller på plats. Alternativen är många för att du ska kunna hitta något som passar just dig,...
Det bästa med kursen var att det var varvat "teori" och "praktik". Vi hade olika bakgrund och fick inblick i hur övriga arbetade och vilka problem de mötte. Vägledning av kursle...