Kursbeskrivning
Att hantera kundreklamationer på ett sakligt sätt
En stor del av logistiksystemet i ett företag består av att transportera varor från leverantörer och produkter till kunder. Transportfunktionen blir mer betydelsefull eftersom alltmer gods transporteras allt längre sträckor. Olika transportsätt ger olika risker för godset som transporteras.
Kunderna bedömer tillfredsställelsen genom att jämföra sina förväntningar med upplevelsen av leveransen av varan och tjänsten. I dagens världsomfattande konkurrens är kundklagomål och dess hantering av stor betydelse för organisationer som söker en långsiktig relation med sina kunder.
Utbildningsmål:
Målet med kursen är att ge dig kunskap och förståelse för hur hanteringen av kundreklamationer bör ske i syfte att behålla kunders tillit. Syftet är att ge dig grundläggande kunskap om regelverk och rutiner som fördelar ansvaret för godset och transporten vid en tvist.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Kursen riktar sig till personer som arbetar med transporter, inköp, distribution och lager samt administrativa tjänster inom kundtjänster och juridik.
Förkunskaper:
Du bör ha kunskaper i grundläggande logistik och kunskaper i matematik motsvarande 2 årskurser på gymnasiet.
Kursinnehåll
Del 1
Kundupplevd kvalitet
Kartläggning av en reklamationsprocess
Kundklagomål och reklamation
Intermodala knutpunkter
Distributionskanal
Fysisk distribution
Från transport till logistik
Logistiktjänster
Godsvård och riskplanering
Transport av styckegods till sjöss
Transportskador hos containeriserat gods
Olika typer av sjöfraktskador
Reklamationsfrågan inom sjötransporträtt
Internationella biltransporter
Del 2
Köpeavtal vid transporttjänster
Leveransvillkor i ett köpeavtal med 3PL-uppdrag
Ansvarsfrågor vid transporter
NSAB 2015 – standardavtal
Partsförhållanden vid transporter
Störningar och ansvar i fraktkedjan
Ansvarsbestämmelser vid biltransport
Emballering av gods för sändning
Allmänna principer vid lastsäkring av gods
Del 3
Bristande kontrollmöjligheter
Speditörens ansvar
Leveranser till dörren och riskfördelning
Transportreklamation
Dold skada efter transporttjänst
Reklamationshantering vid transportskador
Rutiner vid temperaturavvikelse och reklamation
Varu- och ansvarsförsäkring
Reklamationshandläggare
Goodwillansvar vid transporter
Upplägg
Reklamationshantering av transporter är en Premiumkurs som läses över internet via vår plattform för e-learning Instant Education.
Utbildningens längd är cirka 25 timmar aktiv studietid, beroende på förkunskaper. I kursen ingår även personlig handledning i obegränsad omfattning via e-mail och/eller telefon. Varje studerande har tillgång till sin kurs i 6 månader.
Investering
Pris: 4590 kronor / studerande.
Pris exkl. moms.
För större utbildningsprojekt; begär offert.
E-handelspris:
4440 kronor / studerande
Priset är exkl. moms
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,5
Gothia Logistics arbetar med organisationsutveckling både på internet och genom möten. Vi är ett av Sveriges ledande utbildnings- och kunskapsföretag med inriktning mot industrins behov och har utbildat företag och privatpersoner över hela världen sedan 1992. Våra webbkurser har två...
Jag tycker det är väldigt värdefullt att ha möjlighet att kunna kontakta sin handledare efter avslutad kurs. Det är nu när man börjar arbeta mer praktiskt med reklamationer som ...