Kursbeskrivning
Att arbeta proaktivt för hållbara inköp
Den externa affärsmiljön där ett företag konkurrerar förändras kontinuerligt och en organisation måste därför anpassa sig till dessa förändringar. Verksamhetsstyrning är avgörande för varje typ av organisation och omfattar bla riskanalyser i syfte att kartlägga företagets riskmiljö och att reducera osäkerheter.
Syftet med strategiskt inköp för riskhantering och hållbarhet är att möjliggöra affärer och lösningar för företagets verksamhet inom begreppet hållbara inköp.
Utbildningsmål:
Kursen ger dig en fördjupad insikt kring försörjningsprocessen med leverantörer och övergripande strategiarbete i syfte att hantera risker och ta fram mål och riktlinjer för företagets verksamhet inom begreppet hållbara inköp.
Kommande kursstarter
Varför välja Gothia Logistics?
Utbildningsdiplom
Personlig handledning
Arbetar internationellt
Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som arbetar eller avser att arbeta med affärsutveckling, inköp, produktionsplanering och leverantörsutveckling på strategisk nivå.
Förkunskaper:
Det finns inga formella kunskapskrav, däremot rekommenderas en bred erfarenhet av arbete inom bla affärsutveckling, inköp, planering, produktionsteknik och logistik.
Kursinnehåll
Del 1
System för styrning av verksamheter
Leda verksamheten
Företagsstrategi
Sälj- och verksamhetsplanering
Robusta försörjningsstrategier
Inköpsstrategi inom strategisk planering
Inköp och strategier
Grunden för bemyndigandet av inköp
Bemyndigandets omfattning för inköp
Del 2
Geografisk närhet och inköpsstrategi
Utformning av leverantörsstrukturen
Koncentration till färre leverantörer
Klassificering av riskkällorna för leveranskedjan
Hantering av risker för leveranskedjan
Strategiska val i riskhantering
Segmentering av leveranskedjan
Regionalisering av leveranskedjan
Risker i inköpsarbetet
Riskhanteringsteknik av leverantörer
Riskbedömning av leverantörer
Del 3
Ansvar för analys av ställda krav
Ansvar för att specificera produkten
Etiskt ansvar för leverantörsrelationer
Leverantörskvalitet
Inköpsplanering för leverantörsval
Strategisk inköpsmatris
Kartläggning av risker och värdeflöden för artiklar
Motiv till leverantörssamarbete
Relationer med leverantörer
Hantering av leverantörsrelationer
Underhåll av en leverantörsrelation
Del 4
Matchning av fluktuationerna inom utbud och efterfrågan
Hantering av osäkerhet
Målsättningar med att hantera osäkerhet
Egenskaper hos efterfrågan
Kartläggning av efterfrågan
Säsongsvariationer i efterfrågan
Prognossystemets uppbyggnad
Användning av prognoser
Prognosarbete
Prognosuppföljning och prognosfel
Del 5
Växthusgasprotokollet
Beaktande av koldioxidavtrycket vid inköp
Hållbart inköp
Hållbara inköp till användande verksamheter
Företagets samhällsansvar
Inköpets situation med CSR
Inköpsstrategier inom cirkulär ekonomi
Hållbara transporter för samhället
Godstransportsystem
Grön logistik
Upplägg
Strategiskt inköp för riskhantering och hållbarhet är en Premiumkurs som läses över internet via vår plattform för e-learning Instant Education.
Cirka 30 timmar aktiv studietid, beroende på förkunskaper. Varje studerande har tillgång till sin kurs i 6 månader. I kursen ingår även personlig handledning i obegränsad omfattning via e-mail och/eller telefon.
Investering
Fakturapris:
5300 kronor / studerande.
Pris exkl. moms.
För större utbildningsprojekt; begär offert.
E-handelspris:
5150 kronor / studerande
Priset är exkl. moms
Intresseanmälan
Vi levererar kunskap och stöd till processer och verksamheter
Gothia Logistics arbetar med organisationsutveckling både på internet och genom möten. Vi är ett av Sveriges ledande utbildnings- och kunskapsföretag med inriktning mot industrins behov och har utbildat företag och privatpersoner över hela världen sedan 1992. Våra webbkurser har två...