Kursbeskrivning
I denna projektledar-utbildning får du goda grunder för att leda projekt! Kursen skapar en förståelse för vad det innebär att leda ett projekt och motivera projektgrupper plus många praktiska verktyg för dig att ta med till din egen verksamhet.
I denna kurs får du metoder och kunskap för att kunna organisera, planera och leda projekt samt verktyg för att kunna tillämpa dina nya kunskaper direkt. Projektledarutbildningen passar för dig som arbetar med projekt inom de flesta verksamhetsområden, såväl i större som mindre företag och organisationer.
Att leda projekt handlar om att få människor med olika kompetenser att samverka för att uppnå ett gemensamt mål. En projektledares huvudsakliga uppgift är att leverera resultat genom att skapa och upprätthålla en struktur och ett arbetsflöde som till rätt kostnad och i rätt tid uppnår målen.
Detta är en väldigt praktisk och workshoporienterad kurs. Korta föreläsningspass blandas med många tillämpningsövningar där vi tillsammans jobbar med realistiska case med exempel från aktuella arbetsområden.
Kort om Certifiering
Denna projektledarutbildning är certifieringsgrundande för CAPM (PMI) och/eller IPMA D-certifiering.
---------------------------------------------------------------------------------------
Erbjudande! Köp vårt kurspaket och säkerställ din vidareutveckling
Projektledning grund, 3 dagar
Projektledning fortsättning, 3 dagar
Paketpris: 31 840 kr( ordinarie pris: 39 800 kr )Ange kod PAKETPRIS när du bokar
--------------------------------------------------------------------------------------
Projekt som arbetsform
Projektorganisationen – roller och ansvar
Projektförloppet - faser och beslutspunkter
Förbereda och planera projekt
Initiering av projekt – hur och varför startar projektet?
Bakgrund, syfte och mål
Kopplingen mellan syfte och effektmål
Kravhantering och omfattning, bl a MoSCow-tekniken
Analysera förutsättningar och kartlägga projektets intressenter
Identifiera och planera aktiviteter och ta fram en tidplan
Att bryta ner projektets mål i mindre delar – Work Breakdown Structure
Ta fram en projektbudget
Göra en nyttoanalys
Analysera risker och planera åtgärder
Orientering i agila metoder såsom t ex Scrum
Planera med ett projektverktyg
Genomföra och avsluta projekt
Ta fram en kommunikationsplan
Löpande uppföljning av resultat och kostnader
Hantera ändringar och tillägg
Överlämna projektresultatet
Avsluta projektet och sammanställa erfarenheter – måluppfyllelse, efterkalkyl, metodik
Skapa och utveckla projektgruppen
Gruppens sammansättning och utveckling
Normer och regler för samarbetet
Motivera och uppmuntra gruppen
Leda och arbeta i projekt
Förhandlingsteknik
Effektiva möten
Att ge och ta emot feedback
Tekniker för effektiv kommunikation
Självinsikt – det personliga ledarskapet
Situationsanpassat ledarskap – styrande eller stödjande projektledare?
Konflikthantering – hur förbygger man och löser eventuella konflikter i gruppen?
Kommande kursstarter
Intresseanmälan
Informator är utbildningsföretaget som stärker din konkurrenskraft genom att underhålla, uppdatera och tillföra relevant kunskap inom IT och management där och när du behöver det. Vi har vuxit tillsammans med svensk mjukvaruindustris ledande företag och utbildat utvecklare, tekniker, projektledare och chefer sedan...