Kursbeskrivning
Verktyg och metoder för att sätta rätt pris
Att sätta rätt pris är en av de mest kritiska faktorerna för ett företags framgång, men det är ofta den minst prioriterade. Denna kurs fokuserar på att ge dig verktyg och metoder för att utveckla en stark och genomtänkt prisstrategi. Genom att förstå hur priset påverkar både kundernas beteenden och företagets lönsamhet, kan du maximera försäljningen och säkerställa långsiktig tillväxt.
– Det största problemet är att många företag har för bråttom. De spenderar mycket tid på att utveckla och marknadsföra sin produkt eller tjänst, men när det kommer till prissättning görs det ofta i sista minuten, utan tillräcklig eftertanke. Det är vanligt att bara sätta ett pris snabbt och hoppas på att det fungerar när produkten lanseras, säger kursledaren Åke Wallbäcks.
Under kursen får du praktiska och teoretiska insikter i hur du skapar, analyserar och implementerar en prisstrategi som är anpassad till ditt företagsbehov. Du kommer även att lära dig att utnyttja beteendeekonomiska faktorer och värdebaserad prissättning för att optimera din försäljning och lönsamhet.
Kommande kursstarter
Varför välja Kunskapsgruppen?
98% rekommenderar
Finns i 28 städer och online
Centralt läge
Målgrupp
Kursen riktar sig till alla som ansvarar för eller påverkar företagets prissättning och affärsutveckling. Den passar både B2B- och B2C-företag i alla typer av branscher.
Kursen är särskilt relevant för dig som vill:
- Skapa en prisstrategi som ökar företagets lönsamhet och tillväxt
- Förstå hur prisbeslut påverkar kundbeteenden och affärsresultat
- Få praktiska verktyg för att genomföra prisförändringar
Kursinnehåll
Den här kursen kommer ge dig:
- Kunskap och förståelse för hur man skapar och implementerar en prisstrategi.
Du kommer att få praktiska verktyg och insikter för att bygga en prisstrategi som stärker företagets konkurrenskraft och lönsamhet. - Ökad insikt i beteendeekonomi och kundbeteenden.
Förstå hur psykologiska faktorer påverkar kunders beslut och lär dig använda dessa insikter för att optimera din prissättning. - Verktyg för att applicera värdebaserad prissättning i praktiken.
Du får konkreta metoder för att sätta rätt pris baserat på kundvärde, vilket maximerar din försäljningspotential och lönsamhet. - Färdigheter för att leda prisförändringar och affärsutveckling.
Du kommer att lära dig att skapa förändring i ditt företag och hur du implementerar en långsiktig prisstrategi som driver framgång.
Upplägg
Kursen är en heldag i lokal, alternativt online via Zoom plus en halvdag via Zoom cirka en månad senare. Under uppföljningshalvdagen får du möjlighet att fördjupa dina kunskaper ytterligare och ställa frågor som uppkommit när du börjat tillämpa det du lärt dig i praktiken.
Kursledare
Åke Wallbäcks
Åke anlitas för att inspirera i ämnet pris samt för att etablera prisstrategier och arbetsmetoder hos internationella, stora och mindre bolag i alla branscher. Han är expert på prissättning och driver sedan 2018 konsultföretaget Implity Consulting.
Med mer än 20 års erfarenhet som prischef från industriföretagen Sandvik och Alleima, kombinerat med en karriär inom ekonomi/revision tar Åke med en omfattande praktisk bredd från prissättningens alla delar tillsammans med insikter kopplat till ekonomi och sälj/marknadsföring. Åke tar alltid med sig många exempel på det som fungerar bra och mindre bra runt pris samt vikten av att hålla isär interna och externa perspektiv.
Intresseanmälan
Vi erbjuder utbildningar inom bland annat ledarskap, ekonomi, data, administration och kommunikation. Målet när vi startade Kunskapsgruppen var att göra utbildningar i toppklass till sådana som är som oss; vetgiriga – men inte fullärda. Vi vill göra det enkelt att...