Kursbeskrivning
Kurs i UX-design
User Experience Design (UX-design) är en viktig del av att skapa teknik som människor har nytta av. I den här kursen kommer du få lära dig designprocessen steg för steg och bra metoder för respektive steg.
UX är ett område som fortsätter växa kraftigt, och det är inte konstigt. UX är nämligen det vi behöver för att skapa teknik som människor har nytta av.
Att jobba med UX innebär att jobba i den perfekta skärningspunkten mellan design, teknik, människor och affärsmål.
Alltför ofta skapas teknik utifrån just teknikens möjligheter. Vi glömmer bort de som ska använda och ha nytta av tekniken. Men allt fler anställer UX:are som kan se till att designa lösningar utifrån användaren vilket leder till:
- bättre användarupplevelser
- minskade kostnader för teknik och support
- ökade intäkter.
I den här user experience design utbildningen kommer du lära dig konkreta metoder och verktyg för att designa med människan i fokus. Kursen utgår ifrån designprocessen och du lär dig varje steg i designprocessen med tillhörande metoder.
Kursen innehåller också en hel del inspiration om varför vi ska jobba användarcentrerat och med UX. Du får också med dig designmönster och vanliga sätt att göra användbara appar, webbsidor och tjänster.
Som UX Designer blir du aldrig fullärd och ”klar”, men den här kursen ger dig en ordentlig skjuts på vägen.
I kursen går vi grundligt igenom följande områden:
- Vad UX är
- Designprocessen, steg för steg
- Bra designmönster
- Användbarhet
- Intervjuer och intervjuteknik
- Kvalitativa och kvantitativa undersökningsmetoder
- Beteendetyper/personas
- Kundresa
- Att komma på idéer
- Att skissa wireframes
- Tillgänglighet
- Etiska designval
- Responsiv design
- UX Copy
- Användningstester
- Designfeedback
- Att mäta användarupplevelsen
- Att jobba agilt med design
- Att leverera sitt designjobb
Kommande kursstarter
Kursinformation
Vem är kursen i UX-design till för?
Denna UX kurs passar utmärkt för dig som vill ha kompetensutveckling inom digitala lösningar. Att lära sig om användarupplevelse och hur vi skapar teknik som människor faktiskt har nytta av är bra för många roller. Nedan listar vi några av dom som brukar gå vår UX utbildning, men den kan passa för fler!
För dig som är kravanalytiker, projektledare, systemutvecklare eller skribent
Om du jobbar med någon form av digitala produkter eller tjänster som ska användas av människor är det perfekt att lära dig mer om UX. Du får en bra grund att stå på som gör att du blir ännu bättre i din nuvarande roll och kommer få lättare att samarbeta med designers.
För dig som driver ett företag och vill jobba mer kundnära
I kursen får du med dig konkreta metoder som gör det lättare att jobba kundcentrerat. Du som driver företag och vill anpassa ditt erbjudande mer utifrån vad kunderna har behov av kommer ha stor nytta av denna kurs. Efter kursen kommer du kunna det du behöver för att jobba med kundcentrerad affärsutveckling.
För dig som funderar på att bli UX Designer
Den här kursen kan fungera som en perfekt inkörsport om du funderar på att utbilda dig till UX Designer. Innan du är redo att hoppa på en lång utbildning kan det vara skönt att ha testat på och fått en del grundkunskap om designmetodik.
För dig som är UX Designer och vill ha ny inspiration
Kursen innehåller många konkreta metodtips och inspirerande material till ett användarcentrerat arbetssätt. Om du redan är UX-Designer men saknar metoderna eller inspirationen kan den här kursen passa perfekt för dig. Även om du redan har koll på designprocessen, finns en hel del att hämta och dra nytta av.
Kursinnehåll
Läroplan
Kursen delas in i 6 moment och tillhörande delmoment.
Tillhörande varje moment finns det uppgifter att lösa, tutorials som visar exempel på praktisk användning, instuderingsmaterial och quiz för att testa dina kunskaper.
Kursen nyttjar i huvudsak dessa medel för utlärning:
- Inläsningsmaterial
- Videomaterial
- Bildförklaringar
- Övningsuppgifter
- Quiz
User Experience Design är en viktig del av att skapa teknik som människor har nytta av. I den här kursen kommer du få lära dig designprocessen steg för steg och bra metoder för respektive steg.
Del 1: Introduktion till UX
I den första delen får du en överblick över vad UX är och en intro till designprocessen. UX är det vi behöver för att skapa teknik som människor har nytta av.
- Varför UX?
- Vad är UX och användbarhet?
- Lär dig känna igen bra design
- Viktiga principer för användbarhet
- Beteendepsykologi och att ta beslut
- Designmönster, hur vi uppfattar design
- Designmetodik och Double diamond
Del 2: Förstå
Den första fasen i designprocessen handlar om att ta reda på mer inför ditt designarbete. Du får lära dig olika metoder och tillvägagångssätt för att göra undersökningar om målgruppen.
- Att planera en undersökning
- Intervjuer och intervjuteknik
- Andra undersökningsmetoder
- Analysera undersökningar
- Målgruppsanalys; att hitta drivkrafter, behov och beteenden
- Skapa beteendetyper
- Kundresan och painpoints
- Att förstå affären
Del 3: Utforska
Här handlar det om att upptäcka vilka möjliga lösningar som kan tänkas finnas. Det här är en kreativ fas. Du kommer lära dig olika metoder för att få de oväntade idéerna att komma fram.
- Individuell idégenerering
- Att facilitera ett kreativt möte
- Design Studio
- Omvärldsspaning
- Idégenerering utifrån beteendetyper eller kundresan
- Att välja ut de bästa idéerna
Del 4: Prototypa
Syftet här är att skissa ut idéerna till något som är möjligt att implementera. Exakt hur detaljerade skisserna behöver vara är olika från uppdrag till uppdrag. Du kommer lära dig att skissa wireframes på papper och på datorn.
- Interaktionsdesign och att skissa lösningar med papper och penna
- Wireframes, Mockups, prototyper, låg och hög fidelity
- Genomgång av Whimsical
- Etiska designval
- Responsiv design
- App-design
- Att designa för webben och digital tillgänglighet
- Informationsarkitektur och sökmotoroptimering
- UX Copy
Del 5: Utvärdera
Du kommer lära dig om användningstester, A/B-tester och andra metoder för att hitta förbättringsmöjligheter i designen.
- Planera användningstester
- Genomföra användningstester
- Analysera och presentera resultatet
- Andra utvärderingsmetoder
- Designfeedback
- Expertutvärdering
- Webbstatistik
- A/B-tester
- Att mäta användarupplevelsen
Del 6: Avslutningsvis
Kursens sista del handlar om samarbete, agilt arbetssätt och att jobba med designprocessen i praktiken. Du kommer få pröva på dina nyvunna kunskaper med en projektuppgift också.
- Att jobba agilt och iterativt
- Att skapa tillsammans
- Att leverera sitt designjobb
- Sammanfattningsvis hela designprocessen
Kostnader
Kursen i Kurs i UX-design kostar 7495 kr (inkl. moms) och du har sedan obegränsad tillgång till kursen för alltid!
Du kan betala kursen med Klarna, Swish och faktura.
Vi erbjuder dessutom delbetalning i samarbete med Klarna.
Examen & Intyg
I slutet av kursen får du möjligheten att certifiera dig. Certifikat kräver godkänt genomfört test. Detta görs online och du får svar direkt om du är godkänd. Testet kan du göra så många gånger som du behöver för att bli godkänd. Certifieringen är 100% valfri.
Vad uppnår jag efter den här kursen?
Efter den här kursen kommer du ha koll på designprocessens olika steg. Det är en bred kurs som innehåller ett smörgåsbord av olika metoder, designmönster och riktlinjer för att skapa användbara digitala gränssnitt.
Efter avslutad kurs kommer du:
- Kunna identifiera användbarhetsproblem med digitala produkter och tjänster.
- Ha förståelse för hur vi människor agerar tillsammans med teknik och varför vi fattar beslut på det sätt vi gör.
- Kunskap om lämpliga sätt att förstå målgruppen bättre.
- Kunskap om idégenerering, facilitering och att rita wireframes.
- Kunskap om olika sätt att skapa prototyper.
- Förståelse för hur du förbättrar dina designförslag.
- Kunskap om att utvärdera designförslag med användare.
Kursledare
Linda Stenmark
Linda Stenmark är specialiserad på UX-design och inkluderande design. Hon jobbar som konsult på MUM Experience där hon hjälper kunder med att leda design- och innovationsprocesser och är uppskattad för sin förmåga att lyfta fram olika perspektiv och få människor att samarbeta bättre.
Linda har jobbat med UX och kundcentrerat arbetssätt sen hon tog examen från högskolan 2010. Hon har sin styrka i att hitta användarnas behov och designa koncept utifrån användarinsikterna. På senare år har Linda lett designteam, drivit insiktsarbeten och satt strategi och vision för vägen framåt. Hon älskar att hitta lösningar för att göra det krångliga enkelt och anser att samarbete och olika perspektiv är en förutsättning för att nå dit.
Linda har en balans mellan kreativitet och lösningsfokus som är uppskattad av kunderna. Dessutom är hon en förebild för många UXare inom branschen och anlitas ofta som inspirationsföreläsare, facilitator och utbildare inom tjänstedesign, tillgänglighet och kunddrivet arbetssätt. Nu har hon använt sina kunskaper och metoder för att skapa den här kursen i UX som ger både konkreta metodtips och inspiration.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 5
En tydlig kurs som var enkel att följa med flera bra uppgifter. Gillar att man blandar teori med praktik och att man själv kan välja när man vill plugga! Jag har definitivt lärt...
Jag tycker att kursen gav många bra insikter om hur man arbetar som UX-designer och de olika stegen i designprocessen. Det var uppskattat att kursen gavs på distans och att man ...
Kompetensutvecklande kurser i digital marknadsföring skapade av branschledande experter
Nordic Tech Institute är marknadsledande på kurser inom digital marknadsföring. Kurserna är alltid helt på distans. Idag kan du gå kurser inom: Digital Marknadsföring Marknadsföring i sociala medier Sökmotormarknadsföring (och Google Ads) Displaymarknadsföring och programmatisk annonsering Alla kurser fokuserar på...
Läs mer om Nordic Tech Institute – Utbildningar på distans och visa alla utbildningar.
Väldigt bra konkreta metoder, tips och övningar.