Kursbeskrivning
Länge leve nyhetsbrevet – ett av de mest kraftfulla sätten att hålla dig top of mind hos dina kunder. Denna utbildning handlar om hur du producerar det perfekta nyhetsbrevet, som både blir läst och triggar till action. Vi går igenom hur du använder nyhetsbrevet för att bygga ditt varumärke, skapar värde för mottagaren och får antalet prenumeranter att växa. Du får även lära dig hur du skriver ämnesrader som fungerar och hur du ökar öppnings- och klickfrekvens.
Att skapa ett fungerande nyhetsbrev handlar om så mycket mer än att hitta på en klickvänlig ämnesrad eller formulera ditt företags erbjudande i ytterligare en kanal. Det handlar om att utnyttja nyhetsbrevets fördelar och att skapa ett värde för dina kunder samtidigt som brevet måste lira med ditt företags varumärke. Denna utbildning handlar om hur du skapar en långsiktig innehållsstrategi som fungerar och hur du tillämpar den.
Kommande kursstarter
Målgrupp
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
- Kommunikatörer
- Marknadsförare
- Online Marketing Managers
- Projektledare
- Digital Business Developers/Affärsutvecklare
- E-commerce Managers
Kursinnehåll
DU FÅR LÄRA DIG:
- Nyhetsbrevets fördelar och hur du kan använda dem för att bygga ditt varumärke och skapa värde för mottagaren
- Hur du kan sälja mer med hjälp av ert nyhetsbrev
- Skrivknepen som gör att läsarna verkligen läser
- Faktorer som påverkar öppningsfrekvens, läsning och klickfrekvens
- Allt du behöver veta om call-to-action
- Hur du skriver ämnesrader som fungerar
- Vad du ska göra för att få antalet prenumeranter att växa – och vad du inte ska göra
- Hur du blir en bra beställare av innehåll till ditt nyhetsbrev
Upplägg
PROGRAM
09.00 Introduktion
Introduktion, presentationsrunda och förväntningar på dagen
09.15 Nyhetsbrev då och nu
- Vad är ett nyhetsbrev?
- Hur har nyhetsbreven utvecklats under åren och vilka trender ser vi idag?
- Vi tittar på bra och mindre bra exempel – analyserar och diskuterar
10.15 Kaffe
10.30 Så skapar du värde för dina mottagare
- Nyhetsbrevet som en del i din content marketing-strategi
- Vad är ett innehåll som skapar värde?
- Skrivknepen som gör att läsarna verkligen läser
- Praktisk övning: Vi tittar på olika varumärken och hur man kan skapa värdeskapande innehåll för dessa
12.00 Lunch
13.00 Innehåll och användarbeteende
- Faktorer som påverkar öppningsfrekvens, läsning och klickfrekvens
- Allt du behöver veta om call-to-action
- Så skriver du ämnesrader som fungerar
- Konsten att mixa ert eget innehåll med externt innehåll i brevet
- Så får du antalet prenumeranter att växa
15.00 Kaffe
15.15 Praktisk övning
- Vi tittar på olika nyhetsbrev och gör dem bättre tillsammans
- Så kan du ta alla idéer från kursen vidare till ditt eget arbete med nyhetsbrev
- Vanliga fallgropar
- Så blir du en bra beställare av innehåll till ditt nyhetsbrev
16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut
Kursens mål
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få goda praktiska och teoretiska kunskaper om nyhetsbrev, massor av inspiration samt verktyg för att tillämpa dina nya kunskaper i din egen verksamhet.
Kursledare
Anna Holmquist
Anna Holmquist är journalist och en av Sveriges mest erfarna content marketing-experter. Under många år har Anna hjälpt kunder som PwC, Houzz och Stampen med strategier och innehållsskapande. Anna driver idag den redaktionella plattformen Gazzine där hon bland annat hjälper varumärken med strategi och innehåll till framgångsrika nyhetsbrev. Hon ligger även bakom nyhetsbrevet Tagga Till. Anna har tidigare varit vd för medieteknikbolaget Strossle, arbetat som chefredaktör på Sveriges största familjesajt, Familjeliv, samt på contentbyrån OTW.
Åsa Lekberg Steinsvik
Åsa Lekberg Steinsvik är journalist och rutinerad redaktör och har mångårig erfarenhet av redaktionella uppdrag för några av Sveriges största redaktioner och kända varumärken. Som journalist har Åsa producerat texter till bland annat DN, tidningen Vi och flera varumärken inom Bonnier. Parallellt med sin journalistiska verksamhet har Åsa jobbat som projektledare inom content marketing och arbetat med produktion av kundtidningar, webb och nyhetsbrev för Coop, Gevalia, Stockholms Läns Landsting, Ullared och We Effect. Åsa brinner för storytelling och kommer dela med sig hur man skapar innehåll som triggar, överraskar och berör. Idag arbetar Åsa som redaktionschef på Gazzine produktion.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,5
Jättebra, fick många bra verktyg att ta med mig tillbaka.
Tycker den var inspirerande men lite grund och lite för high
level.
Resumé Akademi
Resumé Akademi är ledande inom utbildningar för dig inom marknadsföring, kommunikation och media. Vår idé och vår uppgift är att vidareutbilda, kompetensutveckla och förse dig med kurser inom digital kommunikation, marknadsstrategi, sociala medier, medieval och dataanalys....
Bra! Massor med tips! Plocka in lite AI kan vara intressant också!