Kursbeskrivning
Grundläggande psykoterapiutbildning
I den grundläggande psykoterapiutbildningen, som är förankrad i utvecklings-, kognitiv- och inlärningsteoretisk psykologi och praktik, får eleven nästan en till lika stora delar teoretisk och praktisk yrkesutbildning.
Undervisningen är både teori och processinriktad med fokus på färdighetsträning och etiskt förhållningssätt utifrån personlig professionell utveckling. Utbildningen ger kompetens att arbeta såväl stödjande som behandlande med ångestrelaterade sjukdomar och depressionstillstånd, men även med beroendeproblematik och antisocialt beteende.
Utbildningen tar upp psykoterapins grunder och historia, men har fokus på modern nutida KBT. Anknytningsteorin kopplad till senare neuro- och personlighetspsykologisk forskning är central i kursen, som förklaringsmodell till stress, relationsproblem och annan psykopatologi. Vissa delar av den s k tredje och fjärde vågens beteendeterapi, som mindfulnessbaserad terapi (MT), schematerapi (ST) och compassionfokuserad terapi (CFT), presenteras.
Utifrån den forskning och praktik om trauma som utvecklats väsentligt de senaste åren ges en intressant orientering om traumaterapi som ger kunskaper om olika kognitiva metoder vid trauma och kris. En orientering ges också i systemteoretiska- och psykodynamiska modeller och metoder.
Ämnes- och yrkesområdet psykoterapi sammanfaller till stora delar med andra yrkesområden där arbete med människor i utsatta livssituationer föreligger. Begrepp som människa, välbefinnande, social och psykisk välfärd, hjälp och stöd, samt livssammanhang och miljö, är centrala i utbildningen och en helhetssyn på människan betonas. Det sociala arbetets värdegrund utgår från humanistisk människosyn och ett etiskt förhållningssätt med betoning på mänskliga rättigheter.
RevErea ABs utbildning motsvarar 60 hp och följer:
- Riktlinjerna för högre utbildning som beskrivs i den s k Bolognaprocessen och
- sfKBT:s policydokument för grundutbildning i KBT.
Kommande kursstarter
Målgrupp
De elever som antas till den grundläggande utbildningen har högskolebehörighet och ett människovårdande yrke där de vid kursstart är kliniskt verksamma med ett minimum på 25%. Därtill bör de studerande ha möjlighet att bedriva eget terapeutiskt arbete om minst två klienter/patienter under handledning.
Utbildningen är en fortbildning för t ex socionomer, sjuksköterskor, psykologer, präster, diakoner, pedagoger, läkare, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, logopeder, behandlingspedagoger, behandlingsassistenter, socialpedagoger. Även andra inom vård, behandling, pedagogik, HR m fl uppskattar utbildningen som vidareutbildning.
Utbildningen vänder sig till elever som är intresserad av grunderna i modern kognitiv och beteendeterapeutisk behandling samt vill lära sig använda sådana behandlingsmetoder.
Varje sökandes lämplighet för utbildningen och yrket bedöms individuellt där eleven vid ansökan även får bifoga ett CV. Muntliga intervjuer om lämplighet kan erbjudas vid antagningen.
Eleven ska vilja och kunna ta till sig fördjupade kunskaper om psykoterapeutiska metoder – allt i syfte att stödja människor till ett bra och fungerande liv. Eleven ska ha högskolebehörighet och arbeta i ett människovårdande yrke på minst 25%, samt ha möjlighet att arbeta med psykoterapeutiska samtal under termin 3 och 4.
Kursinnehåll
Utbildningen syftar till att ge en grundläggande bred och omfattande kunskap om kognitiva och beteendeinriktade terapier. Teoretiska utgångspunkter, analys, kliniska tillämpningsområden, psykoterapeutiska metoder samt forskning behandlas inom området. Utbildningen ger även en översikt över övriga psykoterapeutiska teorier och evidensbaserade metoder. Den studerande förväntas efter genomgången utbildning ha erhållit de grundläggande kunskaper och färdigheter som krävs för att under handledning arbeta med kognitiv beteendeterapi för vuxna, såväl individuellt som i grupp.
Kurs 1: Personlig professionell utveckling A
Kurs 2: Psykologiska utvecklingsteorier
Kurs 3: Orientering i systemteoretiska och psykodynamiska metoder och modeller
Kurs 4: Kognitiv teori och inlärningsteori
Kurs 5: Personlig professionell utveckling B
Kurs 6: Psykopatologi och diagnostik
Kurs 7: Personlig professionell utveckling C
Kurs 8: Lagstiftning och etik
Kurs 9: Teori, metod och psykoterapiforskning
Kurs 10: Examensarbete A (introduktion)
Kurs 11: Examensarbete B (skrivande och examination)
Kurs 12: Personlig professionell utveckling
Kliniska moment: Handledning (120 timmar i grupp)
Eget klientarbete (24 timmar) (4,5 hp)
Kliniska moment: Egenterapi (ingår i personlig professionell utveckling)
Upplägg
Utbildningen ges som en digital distansutbildning med vissa fysiska träffar i Gävle. Lektioner planeras till var tredje vecka om ca två heldagar (tors & fred) Den gruppterapi som ingår i utbildningen ges på plats i Gävle. Kan man inte delta i gruppterapin kan RevErea erbjuda individuell egenterapi till rabatterat pris.
Efter utbildningen
Efter avslutad utbildning erhåller eleven ett utbildningsbevis i Grundläggande psykoterapi med kognitiv beteendeterapeutisk inriktning motsvarande 60 högskolepoäng.
Intresseanmälan
Välkommen till RevErea!
RevErea är en liten familjär verksamhet som arbetar för en helhetslösning för öppenvård. Vi täcker spannet från utbildning, utredning, behandling & stöd. Vår ambition i uppdraget är att stötta dig att komma tillbaka till glädjen i livet. Vi gör det...