Kursbeskrivning
Nämndsekreterare - juridik, processer och utmaningar i praktiken
Som nämndsekreterare har du en komplex roll med stort ansvar för att relevanta regelverk efterlevs och att nämndprocessen fungerar effektivt i en digitaliserad förvaltning – och dessutom som stöd till en ordförande från politiken.
Fem anledningar att gå utbildningen:
- Få en grundläggande genomgång via mikroutbildningar i vår lärportal om juridiken som styr nämndarbetet: kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen samt GDPR
- Diskutera hur regelverket appliceras i praktiska situationer för en nämndsekreterare
- Känn dig säkrare i din roll och bli ett bättre stöd till ordföranden vad gäller mötesordningen och formalia kring beslutsgången
- Behärska beredningsprocessen fullt ut och lägg grunden för en effektivare arbetsgång
- Diskutera utmaningar och specifika frågeställningar med vår expert samt kollegor från hela landet
Du som nämndsekreterare eller kommunsekreterare bär en del av ansvaret för att den enskildes rättssäkerhet upprätthålls när politiska beslut fattas. Nämndarbetet är fullt med utmaningar i mötet mellan politiker och tjänstemän.
Vid sammanträden och möten på olika nivåer och i ärendeberedningsprocessen uppstår kontinuerligt situationer av mer komplex karaktär då det är viktigt att du som nämndsekreterare känner dig trygg med din kunskap om vad man får göra och inte, snabbt kan finna lösningar på problem och ha verktyg att leda processen vidare.
Kommande kursstarter
Målgrupp
För dig som är: nämndsekreterare, nämndadministratör eller handläggare med arbetsuppgifter inom nämndadministration och beredning.
Kursinnehåll
Kommunallagen, Förvaltningslagen, Offentlighet och sekretess samt GDPR
Utvalda mikroutbildningar i form av filmklipp som genomförs online innan utbildningen startar. Med fokus på grundläggande kunskaper man behöver när man arbetar i offentlig förvaltning innehåller klippen avsnitt om regelverken för följande:
- Kommunens organ inklusive kommunala bolag, deras inbördes relation samt roller och ansvar
- Den allmänna kompetensen – vad får och vad får inte en kommun ägna sig åt?
- Förtroendevalda och tjänstemän roller och regler
- Behörighet och befogenhet – delegationsordning
- Sammanträden
- Legalitet, objektivitet och proportionalitet – tre ledord i handläggningen
- Service och tillgänglighet
- Ärendehandläggning
- Jäv
- Handling: allmän, inkommen, upprättad, förvarad?
- Vad gäller för inspelningar och digitala handlingar?
- Utlämnande av handling
- Sekretessprövning
- Laglig grund vid personuppgiftshantering
- Informationssäkerhet
- GDPR och offentlighetsprincipen
- Incidenter
- Dokumentation och gallring
Regelverken i praktiken
- Hur appliceras regelverken i situationer som ofta uppstår i en nämndsekreterares vardag?
Gränsdragningsfrågor och relevanta rättsfall
Rollen som nämndsekreterare i en effektiv ärendeberedningsprocess och sammanträdesformalia för komplexa situationer
Nämndsekreterarrollen
- Nämndflödet och nämndsekreterarens roll
- Hur arbetar du effektivt som stöd till ordföranden, nämnden i stort samt din förvaltning?
- Att tänka på före, under och efter sammanträdet
- Dokumenthanteringsplan
Samspelet mellan politik och förvaltning i beredningsprocessen
- En tydlig roll och ansvarsfördelning mellan politiken och förvaltningen
- Delegationer och jäv
Effektiv ärendeberedningsprocess – från initiering till expediering
- Initiering av ett ärende. Vem, vad, hur? Praktiska mallar
- Förvaltningens roll i ärendeberedningsprocessen. Vem/vilka bereder ärenden i praktiken?
- Vem upprättar och ansvarar egentligen för tjänsteskrivelser? Hur utformar du dem enligt gällande kvalitetskrav?
- Tidsplan för beredningsarbetet – hur kan man arbeta så effektivt som möjligt?
- Avstämning mot fastställda mål och policydokument
- Kallelse och andra dokument i digital form –vad får man göra?
- Uppföljning av beslut – vem ansvarar egentligen?
Så leder och protokollför du mer komplexa mötessituationer
- Olika typer av yrkanden
- Propositionsordning – hur ser reglerna ut?
- Omröstning – vad gäller vid kontraproposition?
- Särskilt yttrande/protokollsanteckning – vad gäller och hur kan de användas?
- Reservationer och när ledamot avstår från att delta i beslut
- Hantering av särskilda händelser och snåriga situationer under mötet
- Vad gäller vid webbsändning av sammanträden?
Upplägg
Utbildningsformat: Denna utbildning består av olika typer av utbildningsformat i en lärkedja – så kallad blandat lärupplägg (blended learning).
Förberdande material: inspelade teoriavsnitt i form av filmklipp som du får tillgång till i vår lärportal och kan ta del av när du vill och på valfri plattform. Uppskattad tid: 3 h. Vi rekommenderar att du tar del av det förberedande materialet och säkerställer att du har de relevanta teorikunskaperna innan klassrumstillfället.
Tid för klassrumstillfällena: 9.00-15.30
Utbildningen går av stapeln i digitalt klassrum under två heldagar – åtskiljda av en vecka, för effektiv inlärning och möjlighet till reflektion, övningsuppgifter samt att samla frågor och utreda svar.
VT 2024: 12 och 19 april 2024, distans via zoom
Regelverket i praktiken
Efter att du tagit del av det förberedande materialet i form av inspelade teoriavsnitt om relevanta lagar i vår lärportal, kommer utbildningsledaren under det digitala klassrummet knyta an till kommunallens, förvaltningslagens, offentlighets- och sekretesslagens samt GDPRs regelverk i situationer som är relevanta utfirån en nämndsekreterares perspektiv.
Behärska pocesserna och möt utmaningarna i din roll som nämndsekreterare
Under två fullmatade dagar i digtialt klassrum – åtskiljda av en vecka för att ge möjlighet till informationsinhämtning och reflektion tillbaka i det dagliga arvetet, diskuteras nämndsekreterarrollen samt processer och utmaningar ur ett praktiskt perspektiv.
Utbildningsledaren, som har lång erfarenhet som nämndsekreterare och fortsatt arbetar i nätverk och som handledare i nämndprocessen, kommer att dela med sig av sina egna erfarenheter och verktyg för ett effektivt nämndarbete, beredningsprocess, komplexa mötessituationer och utmaningar man möter i rollen som sekreterare.
Utbildningen innehåller även en hel del gruppdiskussioner och övningsuppgifter för att du som deltagare skall kunna både dela med dig och ta del av andra deltagares frågeställningar och erfarenheter.
Kursledare
Karin Haglund har arbetat i offentlig sektor i över 20 år både inom kommun och stat. Hon har gedigen erfarenhet av handläggning och administration inom olika verksamheter. Karin är utbildad beteendevetare och brinner för att få både människor och verksamheter att utvecklas. Intresset har medfört att hon i alla sina yrkesroller har arbetat med verksamhetsutveckling och handledning av medarbetare.
Sedan 2016 har hon arbetat med nämndadministration som nämndsekreterare, kommunsekreterare och utredare. Karin är numera allmänutredare på heltid och har i den rollen fortsatt coacha kollegor och chefer genom nämndprocessens olika delar, och är aktiv i olika nätverk för nämndsekreterare och utredare i kommun.
Intresseanmälan
SIPU
Vi skapar utbildningar för dig inom offentlig och privat sektor – utifrån ditt behov av kompetensutveckling. Med en omfattande utbildningskatalog, framförallt för offentlig sektor, genomför vi cirka 300 utbildningar om året. Vi har över 45 års erfarenhet som utbildningsleverantör. Utbildningarna genomförs...