Kursbeskrivning
För dig som vill annonsera effektivt i sociala medier
Det är i dag viktigare än någonsin att synas i sociala medier. Och numera räcker det inte med att göra regelbundna statusuppdateringar för att nå din målgrupp – den organiska spridningen behöver kompletteras med träffsäker annonsering för att nå full effekt.
På denna mycket aktuella heldagskurs lär du dig att annonsera både kostnadseffektivt och datadrivet på Facebook och Instagram. Du får en grundläggande genomgång av Facebook Ads – både teoretiskt och praktiskt – och dessutom fördjupad kunskap i alltifrån segmentering av målgrupper till spårning, optimering och uppföljning.
I korthet: vår erfarna kursledare hjälper dig att få maximal ROI på din annonsering i sociala medier.
Det här lär du dig som deltagare
- Hur annonsering på Facebook och Instagram fungerar
- Sätta rätt mål för din annonsering
- Segmentera dina målgrupper och välja rätt kanal
- Kontostruktur, kampanjinställningar, spårning och målgrupper
- Skapa säljande annonser
- Optimering, mätning och uppföljning av din annonsering för ännu bättre resultat
Kommande kursstarter
Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som vill få en heltäckande bild av hur du lyckas på riktigt med annonsering på Facebook och Instagram. Kanske jobbar du som marknadsförare, kommunikatör, webbredaktör, sociala medier-ansvarig eller e-handlare. Du behöver inga förkunskaper för att delta.
Upplägg
Kursprogrammet
09:00-09:50 – Kontostruktur
- Vad är Facebook Business Manager?
- Vad är en kampanj, Ad-Set och annons?
- Välj rätt strategi och kampanjmålsättning
- Så strukturerar du dina kampanjer, Ad-sets och annonser
Övning: Skapa en lättare kontostruktur
10:00-11:00 – Detaljerade målgrupper och kopplingar
- Vad vet Facebook om oss användare?
- Målgruppens byggstenar
- Vad är detaljerade målgrupper?
- Inkludera, begränsa, uteslut detaljerade målgrupper
- Vad är kopplingar?
- Kombinera kopplingar och detaljerade målgrupper
Övning: Skapa en detaljerad målgrupp
11:10-12:10 – Anpassade målgrupper & lookalike
- Vad är en anpassad målgrupp?
- Använd anpassade målgrupper för att nå/utesluta tidigare besökare och kunder
- Skapa en maillista på tidigare kunder/prospekt
- Facebook pixel
- Vad är en lookalike-målgrupp?
- Använd anpassade målgrupper för att skapa lookalike-målgrupper
Övning: Skapa en anpassad målgrupp och en lookalike-målgrupp
12:15-13:15 – Lunch
13:15-14:45 – Skapa högpresterande annonser
- Annonsformat – vad bör du tänka på när du tar fram olika annonser?
- Skapa vinnande annonstexter och annonsbilder
- Call-to-action – så ska du tänka
- Best practice – lär dig från vinnande exempel
- Varför ska man UTM-tagga en annons?
Övning: Skapa annonser för Facebook/Instagram och ett enklare A/B-test
14:45-15:00 – Eftermiddagspaus
15:00-16:00 – Mätning, analys och optimering
- Lär känna dina nyckeltal och utvärdera annonseringen
- Att tänka på när du optimerar dina kampanjer
- Budgetfördelning, budgivning, enheter och placeringar
- Skapa skräddarsydda rapporter
- Skapa automatiska regler
- Facebook vs Google Analytics
Övning: Skapa en anpassad vy i Ads Manager
Kursledare
Kursledare: Victor Alenlid – expert på annonsering i sociala medier
Victor är teamledare och konsult inom SEM och sociala medier på Pineberry. Han är utbildad marknadsförare och har en examen i Digital marknadsföring från Stockholms internationella handelsskola. Under sina år på Pineberry har han hjälpt hundratals kunder få fler konverteringar och ökad synlighet genom annonsering på Google och i sociala medier. Victor bidrar regelbundet till bloggen Sökmotorkonsult och är en återkommande gäst i Sökpodden, Sveriges största podcast om digital marknadsföring.
Intresseanmälan
Webbdagarna Academy Tillsammans med landets främsta digitala experter arrangerar Webbdagarna Academy nyskapande, djupgående och lärorika heldagskurser inom digital marknadsföring och digitala affärer, både på distans och på plats i Stockholm. • Tusentals utbildade deltagare hittills – 99,3% är mycket nöjda• ...